Ska arvingarna till den först avlidne maken kompenseras för att boet minskat i värde?

Två makar gifta. Inga barn. Vid första makens bortgång hade han 1.300.000 i fonder o konton o hon 1.500.000.- 4 år senare avlider den andra maken. kvar finns då 900.000 i fonder. I boet fanns också hus o lägenhet. vid första makens frånfälle var nettovärdet ca 1.950.000 o vid andra makens bortgång ca 2.600.000. Lägenhet o hus har testamenterats bort men mottagaren får ersätta den andra halvan med pengar om så krävs. Vad har arvingarna efter den först avlidne maken rätt till? De mesta av pengarna har givits bort

Frågan är om man kan anse att boet minskat väsentligt i värde så att ena sidan ska kompenseras eller ska boet delas mitt itu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ärvdabalken (ÄB) regleras den problematik som du beskriver i din fråga. Enligt 3 kap. 1 § ÄB har den först avlidne makens arvingar efterarvsrätt som först kommer att betalas ut när den efterlevande maken avlider. Den efterlevande maken har under sin återstående livstid fri förfoganderätt över egendomen som hen ärver av den först avlidne maken. Denna inskränks i 3 kap. 2 § ÄB till att den efterlevande maken inte får testamentera bort egendom som skall tillfalla den först avlidnes arvingar. I övrigt är förfoganderätten oinskränkt.

Situationen som du beskriver kan omfattas av regleringen i 3 kap. 3 § 1 st. ÄB. Om den efterlevande maken genom gåva eller annan därmed jämförlig handling, utan tillbörlig hänsyn till den först avlidnes arvingar, orsakat väsentlig minskning av sin egendom, skall av den lott, som vid efterlevande makens död tillkommer hans arvingar, vederlag utgå till arvingarna efter den först avlidne för vad av minskningen belöper å deras andel i boet. Rekvisiten som ska uppfyllas är att minskningen har skett genom gåva eller liknande, utan tillbörlig hänsyn till den först avlidnes arvingar och att minskningen varit väsentlig. Som du beskriver det är det genom gåvor som minskningen har skett. Huruvida det är utan tillbörlig hänsyn till den först avlidnes arvingar framgår inte tydligt av din fråga. Typexemplet för när detta rekvisit är uppfyllt är när gåvan varit till den efterlevande makens arvingar, men det kan tolkas vidare än så. För att minskningen ska vara väsentlig måste den minskat med en fjärdedel. Hur mycket som getts bort framgår inte klart av frågan, men även detta rekvisit skulle kunna vara uppfyllt.

Svaret på din fråga är således: Ja. Den situationen som du beskriver kan vara en sådan som omfattas av 3 kap. 3 § och då ska en först avlidnes arvingar kompenseras för detta i samband med bodelningen. Att huset och lägenheten ökat i värde påverkar inte bedömningen.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Ställ gärna en till eller kontakta oss på info@lawline.se för vidare vägledning.

Ludvig MontanRådgivare