Ska en överlåtelse under marknadsmässigt värde ses som förskott å arv

Hej far och mor har nu gått bort i deras testamente står att jag har rätt till min laglott men att min syster ska få all resterande kvarlåtenskap och egendom. Min syster köpte mor och fars hus till ett lågt pris efter att testamente skrivits skall detta ses som förskott på arv? För min syster?

Det skall tilläggas att fars önskan varit att göra mig arvslös.

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt vad som framgår av 6 kap 1 § Ärvdabalken finns en presumtion för att en gåva som någon har givit till en bröstarvinge under sin livstid ska ses som ett förskott å arv. I det fall gåvan inte ska ses som förskott, ska detta alltså framgå genom till exempel ett gåvobrev. Avräkning ska i det fallet ske enligt 3 § motsvarande förskottets värde. I det fall man överlåter egendom till ett värde som kraftigt understiger marknadsvärdet kan det komma att betraktas som en gåva till den delen. Alltså kan en sådan disposition komma att ses som förskott å arv.

För övrig juridisk rådgivning kan du till exempel kontakta vår betaltjänst på info@lawline.se

Adam AskRådgivare