Ska man polisanmäla om en främling kallar en för hora?

Hej! Jag var på väg hem och en främling började prata med mig, när jag sa att jag är inte intresserad blev jag förföljd. Jag bad att sluta och sa att jag är obekväm men personen fortsatte att följa mig. Jag blev kallad för hora och fick höra massa elaka saker om mig. Kan man polisanmäla?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om någon av personens handlingar är brottsliga och därmed värda att polisanmäla. Händelserna aktualiserar vissa bestämmelser i brottsbalken (BrB). Vad jag förstår det som sa personen detta bara till dig och ingen annan. Därmed aktualiseras främst bestämmelsen om förolämpning eller eventuellt sexuellt ofredande.

Gör alltid en polisanmälan

Även om den specifika situationen kanske skulle bli något svår ur bevishänseende, är det enligt min egen mening alltid värt att polisanmäla liknande händelser som du nu har varit med om. Även om det kanske inte alltid leder till en utredning eller dom, kommer anmälan att finnas med i statistiken för anmälda brott, vilket är viktigt för att minska mörkertalet gällande utsattheten för brott i Sverige.

Förolämpning, 5 kap. 3 § BrB

Den som riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms för förolämpning till böter, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet.

En straffbar förolämpning kan uttryckas genom bland annat ord. Det kan exempelvis vara fråga om kränkande uttalanden som anspelar på någons sexuella läggning, könstillhörighet eller särpräglat drag i utseendet. Avgörande är om gärningen typiskt sett är sådan att den kunnat orsaka en kränkning. Uttalandet måste på ett mer personligt plan kunna träffa den angripna. Det ska inte bara vara på något som enligt en social norm rent allmänt kan anses som förargande. Förolämpning kan till exempel vara att en person kallar någon för ett skällsord, såsom ”hora”, som avser att göra personen ledsen. För att kunna dömas för förolämpning krävs även uppsåt från förövarens sida. Det betyder att denne åtminstone måste förstå att uttalandet kan såra självkänslan hos personen det riktas mot och att denne inte bryr sig om detta.

Som huvudregel gäller att förolämpning inte får åtalas av annan än målsägande, (5 kap. 5 § BrB). Det innebär att du måste göra en polisanmälan om du önskar ställa förövaren inför rätta för detta brott.

Sexuellt ofredande, 6 kap. 10 § andra stycket BrB

Den som genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet kan dömas för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år. När det kommer till ord så måste det ha en klar och otvetydig sexuell innebörd och du som brottsoffer måste ha fått kännedom om att den sexuella förolämpningen skett. ”Hora” är ett kränkande skällsord med tydlig sexuell anknytning som ofta uppfattas nedsättande, exempelvis att personen det riktas mot är billig eller smutsig. Det finns rättsfall där personer har dömts för sexuellt ofredande med anledning av att personen sagt ”hora” i samband med andra sexuellt kränkande uttryck. Det verkar dock som att domstolarna ser restriktivt på liknande verbala uttryck som grund för att dömas till sexuellt ofredande.

Olaga förföljelse, 4 kap. 4b § BrB

Olaga förföljelse innebär att en gärningsperson begår upprepade, vissa specifikt i lagen uppräknande brottsliga handlingar, exempelvis sexuellt ofredande, mot en och samma person. Med anledning av att jag uppfattar det som att detta bara hänt dig en gång kan det alltså inte blir tal om olaga förföljelse. Skulle detta däremot fortsätta kan det vara tal om olaga förföljelse och personen kan då dömas till fängelse i högst fyra år. Jag skulle då rekommendera dig att föra anteckningar på alla händelser som inträffar för att du vid en eventuell polisanmälan kan vara så utförlig i din beskrivning som möjligt vilket ökar chanserna för att en utredning inleds.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare