Skatt på gåva och testamente

Om en sommarstuga ska ges till barnen

Två tar över en får sin del i pengar

Ett förtida arv

Då mäklare värderat stället

Blir de någon gåvoskatt ?

Lawline svarar

Hej ock tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ingen gåvoskatt
I Sverige har vi inte längre någon gåvoskatt, den togs bort redan 2004. Alltså kan det inte bli någon skatt när det ges som en gåva. Av 8 kapitlet 2 § Inkomstskattelagen (1999:1229) kan det utläsas att förvärv via arv, testamente, gåva och bodelningen är skattefria.

Krav för att det ska räknas gåva
Det som du bör ha i åtanke är att för att det ska räknas som en gåva krävs att det att det finns en gåvoavsikt, en frivillighet samt en förmögenhetsöverföring. Vid gåva krävs även tradition för att gåva ska vara fullbordad det betyder att gåvotagaren ska få besittningen till gåvan.

Förtida arv
Vid gåva till bröstarvingar (arvlåtarens barn eller barnbarn) så finns det en presumtion i 6 kapitlet 1 § Ärvdabalken, att gåvan är ett förskott på arv. Det betyder att om det inte finns ett tydligt gåvobrev så kommer det att räknas som förskott på arv. Men utifrån den skattemässiga synpunkten spelar det ingen roll om stugan ges som arv eller gåva, eftersom att båda är skattebefriade.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Signe LundgrenRådgivare