FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/06/2018

Skevdelningsregeln och 5-års trappan

Hej!

Giftorättsgodset delas inte nödvändigtvis med 50 % till vardera vid skilsmässa om äktenskapets varaktighet är mindre än fem år, men hur beräknas det då?

Innan vi träffats hade jag köpt villan där vi bor. Min man har en tolvårig son med en annan kvinna. Vem har rätten till att bo kvar efter en skilsmässa?

Det kan vara svårt att bevisa, men min man ljög om sin personliga situation innan bröllopet. Jag å min sida vill hävda att jag var i en sorts beroendeställning av honom på grund av psykiska problem, och därmed ett lätt offer för hans manipulationer. Min terapeut känner till dessa förhållanden, men är det något som vägs in vid en bodelning? Kan terapeuten kallas in som vittne? Min man kan väl påstå att jag ljugit för terapeuten?

Tack för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning mellan makar regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Du nämner en speciell regel för bodelning mellan makar som varit gifta i mindre än 5 år. Denna bestämmelse brukar kallas för skevdelningsregeln och återfinns i 12 kap. 1 § ÄktB. Vid tillämpning av regeln ska hänsyn tas till äktenskapets längd och respektive makes förmögenhetsförhållande. Regeln möjliggör jämkning av bodelningen, vilket innebär att delning av giftorättsgodset successivt växter i takt med den tid som äktenskapet varat. Exempel: Om makarna varit gifta i 3 år, är endast 3/5 av båda makars giftorättsgods föremål för likadelning.

Vid kortvariga äktenskap är skevdelningsregelns funktion att från likadelning undanta egendom som en make ägt före äktenskapet. I ett rättsfall nämndes några omständigheter som kan tala för att jämkning bör ske. Exempelvis att en make vid äktenskapets ingående har fört in egendom av stort värde i boet eller, särskilt vid kortvariga äktenskap, ärvt betydande egendom under äktenskapet (NJA 1998 s. 467).

Huruvida din fastighet inkluderas i bodelningen beror på äktenskapets längd, era ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt. Det är inte sannolikt att de personliga förhållandena som föregick äktenskapets ingående beaktas. Det är främst äktenskapets längd (inklusive samboende innan äktenskapet) och en betydande skillnad i respektive makes förmögenhetsmassa som kan tala för att en 50/50-delning är oskälig.

Observera dock att även om likadelning av fastigheten sker i bodelningen, kan du begära att fastigheten ska fördelas på din lott (11 kap. 7 § ÄktB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare