Skillnad på att äga fastigheten själv eller inte om ena maken dör?

Vad blir skillnaden för min maka om jag äger huset vi bor i jämfört med att vi äger det tillsammans , om jag dör ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du hör av dig till Lawline, jag hoppas kunna hjälpa dig på bästa möjliga sätt!

I och med att ni är gifta och detta rör egendom blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig. Makarnas egendom i ett äktenskap kan klassas på två olika sätt. Presumtionen är att all egendom som makarna har är att betrakta som giftorättsgods, ÄktB 7:1. När egendom är giftorättsgods ska det delas lika vid en bodelning.

Egendom kan också betraktas som enskild egendom. Det gör det om maken har fått egendom, t.ex. pengar eller fastighet, som en gåva, arv, testamente med ett förbehåll om att det ska vara personens enskilda egendom eller att makarna har gjort egendom till enskild egendom genom ett äktenskapsförord, ÄktB 7:2.

Vid en eventuell bodelning ingår den enskilda egendomen inte utan maken som äger egendomen behåller allt även efter bodelningen, förutom i vissa specialfall men det är ovanligt.

Det spelar alltså ingen roll ifall du äger fastigheten eller om ni köpt den ihop, det är giftorättsgods så länge det inte är enskild egendom, ÄktB 7:1.

Så länge du och din maka bara har gemensamma barn eller inte har barn alls spelar det inte ens roll om fastigheten är enskild egendom eller giftorättsgods eftersom den efterlevande maken ärver av den som går bort först före barnen, Ärvdabalk 3:1 1 st.

En stor skillnad blir om du äger huset som enskild egendom och har ett barn utanför äktenskapet som alltså inte är din makas barn, så kallat särkullbarn. I sådana fall kommer huset att ingå i arvet till din bröstarvinge, ÄB 2:1 och 3:1 1 st motsatsvis.

Det kan även spela roll hur länge ni har varit gifta, ÄktB 12:1. Har ni varit ett par i mindre än fem år kan jämkning bli aktuellt.

För att ge ett mer precist svar rekommenderar jag att du ställer en till fråga som eventuellt rör ett specifikt avseende.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare