Skillnader på förtal och förolämpning

Hejsan!

Jag har just "gjort slut" med en vän eftersom denne har betett sig manipulativt, själviskt och respektlöst mot mig, och jag känner för att skriva ett e-mail i vilket jag förklarar varför han har gjort fel mot mig. Finns det någon risk att han p.g.a. detta kan åtala mig för ex. förtal eller ärekränkning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förtal regleras i 5 kap 1 § brottsbalken. Man kan inte göra sig skyldig till förtal om man inte uttalar sig om den beskyllde personen till någon annan än den själv. Genom att skriva ett mail till din vän kan du alltså inte ställas till svars för förtal eftersom du inte har gjort uttalanden om vännen till någon utomstående.

I 5 kap 3 § brottsbalken regleras brottet förolämpning. Detta är subsidiärt till förtal vilket innebär att man kan dömas till detta först då det står klart att det inte är fråga om förtal. Till skillnad från förtal behöver du här inte vända dig till någon utomstående, utan detta handlar om fall då du uttalar dig direkt till din vän. Enligt regeln ska det handla om "kränkande tillmälen eller beskyllning". Regeln innefattar uttalanden som syftar till att såra din väns känslor. Beroende på vad du har tänkt att skriva till din vän kan denna regel alltså aktualiseras.

Det kan alltså vara bra att ha dessa regler i bakhuvudet då du skriver till din vän. Förtal lär inte vara aktuellt men förolämpning är desto mer sannolikt om du på något sätt kan anses såra din väns ärekänsla.

Hoppas mitt svar varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare