Skriva umgängesavtal

Hej! Jag bor utomlands och har gemensamt vårdnad. Barnen bor hos pappa i Sverige just nu. Vill skriva på ett umgängesavtal så hen kan vara med mig under sommaren, julen/nytt år osv. Och även att hen ska fortsätta med kontakt via Skype. Hur ska jag tillväga så att pappa inte kan sabotera umgänget? Just nu har vi bara ett muntligt "avtal" som inte fungerar och vi bråkar hela tiden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det muntliga avtal som ni har är inte skriftligt, undertecknat av er båda eller godkänt av socialnämnden och det är därmed inte juridiskt bindande. Det är alltid bra att ha ett juridiskt bindande avtal för att i största mån undvika framtida bråk (6 kap 15a § föräldrabalken).
Ett barn har rätt till umgänge med båda sina föräldrar (6 kap 15 § föräldrabalken). I första hand rekommenderar jag att ni vänder er till socialnämnden i den kommun där barnen är skrivna. Socialnämnden kan hjälpa er att samtala och upprätta ett skriftligt avtal om umgänge. När socialnämnden godkänner avtalet så blir det juridiskt bindande.
Umgängesavtalet utformar ni efter ert och barnens önskemål och ni får själva välja hur detaljerat ni vill göra umgängesavtalet. Om ni bråkar mycket så kan det vara bra att skriva ett så detaljerat avtal som möjligt, så ni båda vet vad som gäller och kan undvika konflikt.

Lycka till

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare