Skyldig att visa hyreslägenhet som ska säljas?

Hejsan!

Vi hyr ett enfamiljhus som ägaren nu vill sälja. Som jag förstått det har hyresvärden ingen rätt att kräva av oss att hålla visningar/fotografering, men dem kräver detta ändå. I samband med planering av försäljning vill hyresvärden också utföra diverse förbättringsarbeten som ska öka värdet på huset. Dessa är rent estetiska, så som att sätta upp saknade lister i tvättstugan, måla och tvätta tak. Vi har idag fått veta att allt detta + fotografering ska ske inom kommande 1,5 vecka och vill veta om vi verkligen måste ge hyresvärden tillträde till huset för detta? Vidare undrar vi om vi med anledning av ovan nämnda orsaker har rätt att säga upp hyresavtalet och lämna bostaden omgående utan att behöva ta hänsyn till de 3 månaders uppsägningstid som vi enligt kontraktet har?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver har ni ingen skyldighet att hålla visningar. Bestämmelser rörande hyresförhållanden återfinns i 12 kap. jordabalken (JB). I nämnda lags 26 § står det att hyresgästen är skyldig att visa lägenheten när den är ledig till uthyrning. Eftersom det i erat fall handlar om att huset ska säljas behöver ni inte hålla någon visning.

När det gäller förbättringsarbetena som hyresvärden vill göra finns bestämmelserna även här i 12 kap. 26 § JB. Första stycket i nyss nämnda paragraf ger hyresvärden rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. Av dina uppgifter att döma är inte något av dessa kriterier uppfyllda och hyresvärden kan därför inte begära tillträde på någon av de grunderna. Om hyresvärden säger till minst en månad i förväg får hen låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten. Det gäller däremot inte under den sista månaden som hyresförhålladet upphör om inte hyresgästen medgivit sådant arbete. Angående frågan om ni har rätt att säga upp hyresavtalet till följd av det som skett har en hyresgäst en vecka på sig att säga upp avtalet till upphörade. En sådan uppsägning faller dock inom ramen för andra uppsägningar och man måste normalt sett utgå från den avtalde uppsägningstiden.

Jag önskar er lycka till och hoppas att det här svaret var till hjälp!

Jenny ÅngströmRådgivare