Skyldigheten att förhandla för en arbetsgivare utan kollektivavtal

Måste arbetsgivare utan kollektivavtal löneförhandla med lokal facklig klubb?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Bestämmelser om förhandling finns i medbestämmandelagen (MBL).

Allmän förhandling
En arbetstagarorganisation har rätt att påkalla förhandling med arbetsgivaren i frågor som rör anställningsförhållanden. Denna rätt gäller endast för en arbetstagarorganisation om den berörda arbetstagaren är eller har varit anställd hos arbetsgivaren (10 § 1 st MBL). Arbetsgivaren är då skyldig att förhandla om lokala facket utnyttjar denna rätt (14 § 1 st MBL).

Förhandlingsskyldighet
Det finns även situationer som arbetsgivaren självmant är tvungen att initiera en förhandling. Situationerna skiljer sig beroende på om arbetsgivaren är bunden till något kollektivavtal eller inte. Jag behandlar endast skyldigheten när arbetsgivaren inte är bunden till något kollektivavtal.

Endast vid de fall som rör uppsägning pga. arbetsbrist eller vid en verksamhetsövergång ligger det ett ansvar på arbetsgivaren att förhandla självmant. Men om arbetsgivaren endast tillfälligt inte är bunden av ett kollektivavtal så gäller inte denna bestämmelse, då omfattas arbetsgivaren av förhandlingsskyldigheten i första stycket i paragrafen (13 § 2 st MBL).

Arbetsgivarens ledningsrätt
Förhandlingsskyldigheten innebär däremot inte i sig att arbetsgivaren måste gå med på fackets villkor. Arbetsgivaren har fortfarande sista ordet och rätten att bestämma över sin verksamhet, det innebär endast en skyldighet att medverka på förhandlingen!

Hoppas du fick svar på din fråga, tveka inte på att höra av dig till oss ifall du har ytterligare funderingar!

Vänligen

Ikram AsryRådgivare