Slippa betala skadestånd till dödsbo

Hej ja har en skuld hos kronofogden för att en kvinna satte dit mig för våldtäkt å ja har suttit av mitt straff å nu har hon avlidit å ja ska betala till hennes döttsbo . Å nu har ja fått jobb å nu kommer dom å dra från min lön . Finns de nått sätt att slippa å betala till hennes döttsbo .

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om dödsboet inte använder sig av något av de preskriptionsbrytande momenten så preskriberas skadeståndsfordringen 10 år efter att domen meddelats, se 2 § preskriptionslagen. Preskriptionstiden kan förlängas med ytterligare 10 år om dödsboet gör ett så kallat preskriptionsavbrott (6 § preskriptionslagen). Det kan dödsboet göra genom att skicka skriftligt krav till dig, att du erkänner skulden eller, om du inte går att få tag på, åberopar fordringen hos Kronofogdemyndigheten (5 § preskriptionslagen). Dödsboet har alltså möjligheter att avbryta preskription i all överskådlig framtid. Det finns inga övriga lagliga sätt att slippa betala ett skadeståndsanspråk från en dom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare