Slutdelgivning 23:18 RB

Hej,

Jag har blivit misstänkt för ett brott och efter att ha varit på förhör hos polisen fick jag ut ett förundersökningsprotokoll. Efter att ha läst igenom det har jag upptäckt en del saker som jag inte får att gå ihop. Det rör sig bland annat om diskrepanser i förhör som hållits med vittnen, och bevis som jag är tveksam till om de faktiskt bevisar den brottsrubricering som jag har blivit tilldelad.

Jag har ännu ingen advokat men känner ändå att jag skulle vilja prata med någon om detta. Det jag undrar är om det kan finnas någon risk med att påpeka eventuella brister/funderingar i förundersökningen för förundersökningsledaren på förhand och då ge dem en chans att "rätta till" misstagen eller ta fram ny bevisning? Eller är det bättre att spara på denna info till en eventuell rättegång och där och då spela fram kortet om "bortom rimligt tvivel"?

Jag förstår att det är svårt att ge ett definitivt besked utan att vara insatt i det aktuella fallet, men försök gärna svara utifrån ett generellt perspektiv.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
I en straffrättsprocess gäller objektivitetsprincipen. Förundersökningen ska bedrivas objektivt, detta regleras i 23:4 RB och innebär att förundersökningsledaren ska se till omständigheter och bevis som både talar till den misstänktes fördel och nackdel. När du har delgivits förundersökningsprotokollet som du nu gjort har en slutdelgivning skett, vilket innebär att du nu intar partsställning i processen, se 23:18 RB. Du har nu insyn i processen och en möjlighet att "peka utredningen åt rätt håll" och begära vissa åtgärder såsom förhör. Förundersökningsledaren ska alltså ta emot den information och de invändningar du har samt som huvudregel vidta åtgärder som du och din försvarare föreslår om de kan tala för ett friande för misstanke. Mitt råd till dig är att tala med din försvarare om dina funderingar över förundersökningen och de brister du anser materialet innehåller så kommer din försvarare visa dig hur ni ska gå tillväga med dina synpunkter, beroende på vad du har för synpunkter.

Hoppas svaret varit till din hjälp!
Mvh

Mimmi OrreniusRådgivare