Smygfilmning

Jag har blivit smygfilmad på mitt jobb,jag jobbar natt, hade slumrat till och en kollega vilken vet jag inte har filmat och visat chefen, och nu blir det konsekvenser av det, visst det är fel det står jag för, men att ha blivit filmad känns obehagligt och känns inte ok, kan tillägga att chefen sa att han fick filmen i tredje hand? Hur många kan ha sett den??! Vad kan jag göra och vilka rättigheter har jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av 4 kap. 7 § brottsbalken (HÄR) framgår att den som utsätter någon för "annat hänsynslöst agerande" döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Detta om gärningen kunnat kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Att filma något på ett mycket påträngande sätt skulle i och för sig kunna utgöra ofredande i lagens mening men det finns inget generellt förbud mot att filma en enskild person utan dennes samtycke. En sådan filmning kan dock utgöra ofredande om den filmade verkligen blivit störd, vilket innefattar ett krav på att den utsatte faktiskt uppfattat händelsen. Då du sovit och inte varit medveten om själva filmandet är det något oklart om bestämmelsen kan bli tillämplig. Det kan bland annat nämnas att det i ett rättsfall från 2008 (NJA 2008 s. 986) inte ansågs utgöra ofredande att i hemlighet filma ett par som hade samlag. Att de filmade paret i detta fall senare fått kännedom om filmningen av utomstående personer förändrade inte den bedömningen.

Sedan rättsfallet från 2008 har dock tillkommit viss lagstiftning om kränkande fotografering. I 4 kap. 6 a § 1 st. brottsbalken (HÄR) anges att den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad, på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, ska dömas för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år. I begreppet fotografering omfattas här också filmning vilket innebär att bestämmelsen även är tillämpning vid kränkande filmning. För straffansvar förutsätts dock att filmningen tagit plats på en sådan plats som omnämns i lagtexten alternativt ett "annat liknande utrymme". I propositionen nämns som "annat liknande utrymme" t.ex. provhytter, duschrum eller bastu. Det som avses är alltså utrymmen som är avsedda för mycket privata förhållanden. Då du under den aktuella filmupptagningen befunnit dig på jobbet, och då det inte är ett sådant utrymme som avses i lagtexten kan kränkande fotografering troligtvis inte bli aktuellt.

Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att det inte är helt säkert att du kan göra någonting "åt" filmen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare