Spela in samtal där man själv är delaktig

Hej!

Att det är tillåtet att spela ljud och bild av sammanträden man själv är delaktig i har jag fullt klart för mig. Men vilken lagstiftning baseras denna rätt på? Är den inskriven i grundlagen eller handlar det här om någon slags sedvanerätt som utvecklats över tid.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

H-O C.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Det finns flera olika lagar som reglerar ljud- och bildinspelning. Därför är det svårt att ge ett exakt svar på din fråga. Det beror på vad det är du spelar in, hur, vad du gör med upptagningen och så vidare.

Det är när man tillämpar Brottsbalken 4:9a e contrario, som man får reda på att man får spela in ljudsamtal man själv deltar i. E contrario innebär att man tolkar något motsatsvis. Lagen förbjuder avlyssning i vissa fall, men det innebär att det är tillåtet i de fall som inte tas upp. Bland annat när man själv deltar i samtalet. I Brottsbalken kan man också hitta brottet ofredande i 4:7, som skulle kunna innefatta att filma en person mot dennes vilja. Det finns dock inget generellt förbud mot att filma en privatperson.

Som svar på din fråga så är det snarare avsaknaden av förbud som gör att du får spela in samtal du själv deltar i, än någon rättighet.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare