Städföretag gjorde så att uttryckning av Securitas skedde, vem står för kostnaderna?

Hej. Har en fråga ang en flyttfirma.

Jag har flyttat, och anlitade en städfirma för att utföra städningen. Denna firma så när de lämnade tillbaka nyckel att allt gick bra.

Dagarna efter kom ett brev varning-störning från hyresvärden. Datum för störning va samma dag som städningen utfördes. Jag ringde städfirma och konfronterade honom och han sa att väktaren hade skrattat åt störningen och trode inte att det skulle gå vidare och därför inte berättade till mig om händelsen. När jag sen pratade med hyresvärd om detta så får jag veta att Securitas hade blivit uppringd 2 gånger men åkt till lägenheten 1 gång och konstaterat ljudet som störde detta va kl 22.58. Efter kl 23 hade ett till samtal kommit in och grannen hade knackat på och klagat själv först. Nu är min fråga kan jag kräva på något sätt att firman ska stå för räkningen Securitas skickat för utryckning? När jag pratade med hyresvärd fick jag som svar det är mitt ansvar som står på kontraktet men att jag kan prata med firman att dra av denna på räkningen för städ. Jag pratade med firman och dem säger att det tänker inte betala den och att jag också ska låta bli att betala. Men någon måste ju betala! Men har jag någon rätt eller kan få rätt att städfirma ska ta den räkningen? Mvh / Marlene

Lawline svarar

Hejsan!

Första bör nämnas att den som du ska rikta din ersättning emot är städföretaget. Securitas gjorde inget fel som framkallar någon möjlighet till ersättningsanspråk.

Tillämplig lag
Vid dessa situationer som dessa tillämpas konsumenttjänstlagen. Det är en skyddslagstiftning ägnad åt att förebygga orimliga avtal mellan näringsidkare och konsumenter. Alla avtal som innebär mindre skydd än denna lag är ogiltiga, 3§ konsumenttjänstlagen.

Fel i tjänsten
Tjänsten ska göras fackmannamässigt, 4§ konsumenttjänstlagen. Vad fackmannamässigt innebär beror på branschen men ska i princip kunna förvänta sig ett professionellt jobb. För att du ska kunna få ersättning måste tjänsten vara felaktig på något vis och avvika från vad som anses vara fackmannamässighet, 9§ konsumenttjänstlagen. Olyckshändelser omfattas även också som fel i tjänsten, vilket denna situation i högsta grad måste kategoriseras som. Fel i tjänsten kan därför anses föreligga i ditt fall och du kan åberopa de rättigheter som detta föranleder, det mest praktiska för dig är prisavdrag.

Påföljder vid fel och ersättning
Det bör nämnas att näringsidkaren har en rättighet att avhjälpa felet, men eftersom felet inte egentligen kan avhjälpas så har du rätt att hålla inne deras betalning tills dess att de fakturerar ett rättvist belopp som innebär en prisavdragning, 16§ konsumenttjänstlagen. Det är viktigt att du gör det tydligt för dem varför du håller inne betalningen så det blir klargjort, helst genom text (mejl eller sms).

Jag rekommenderar att du betalar Securitas och håller inne betalning från städföretaget. Hänvisa även till dessa lagen jag har redogjort för. Om de fortsätter att fakturera dig så kan du gå till domstolen.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare