Störande grannar i bostadsrätt

Vi bor i en bostadsrätt där det är väldigt lyhört. Grannarna ovanför går på hälarna och de blir ett ihärdigt stampande när de går. Vi är även ganska säkra på att de bytte golv när de flyttade in, för de som bodde här innan hörde vi ingenting ifrån och nu hör vi verkligen varenda steg de ovanför tar. Detta ihärdiga stampande kan alltså hålla på hela dagarna, men är som värst mellan 22-01 på nätterna. De kan även stå och skrika på varandra mitt i natten och även detta hörs såklart väldigt väl. Vi har pratat med dom, men det hjälper inte. Har även pratat med vice värden för föreningen, men det händer inget. Vad kan man göra åt saken? Vad har vi för rättigheter? Det påverkar vår sömn och alltså går man hela dagarna och är jättetrött. Det fungerar ju inte så bra när man ska jobba en hel dag sen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor som rör bostadsrätter regleras huvudsakligen i bostadsrättslagen.

I 7 kap. 9 § bostadsrättslagen föreskrivs att en bostadsrättshavare är skyldig att, vid användning av lägenheten, iaktta det som behövs för att bevara sundhet, ordning och gott skick. Bostadsrättshavaren som använder lägenheten måste också se till att de som bor i omgivningen (grannarna) inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller på annat sätt försämra deras bostadsmiljö. Dessutom är bostadsrättshavaren skyldig att följa eventuella ordningsföreskrifter som föreningen meddelat. Om det förekommer sådana störningar ska föreningen ge bostadsrättshavaren tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra. Om det rör sig om en bostadslägenhet ska föreningen dessutom meddela socialnämnden i kommunen. Vid särskilt allvarliga störningar kan föreningen säga upp bostadsrättshavaren. Hot eller våld mot grannar är exempel på allvarliga störningar som kan föranleda uppsägning.

Det kan nämnas att när det gäller lekande barn i flerfamiljshus så accepteras i högre utsträckning denna typ av störning. Även störningar som inte sker under nattetid får accepteras i högre grad än störningar som sker under natten. Vissa störningar måste alltså tålas men störningar av onormal styrka och som varar under längre tid accepteras inte.

Det är svårt för mig att avgöra om störningarna klassas som störningar enligt lagens mening, men om ljudet är så pass högt och sker i princip hela tiden och under nattetid så är det störningar som ni inte ska behöva acceptera.

Upplever ni störningar trots tillsägelser till grannen och föreningen bör ni återigen kontakta bostadsrättsföreningen. Föreningen ska ge bostadsrättshavaren tillsägelse om att upphöra med störningarna. Fortsätter grannen att störa bör ni kontakta föreningen igen. Om föreningen underlåter att agera vid störningsfall och därmed åsidosätter sina skyldigheter kan 7 kap. 4 § bostadsrättslagen bli tillämplig. Det innebär att ni kan få nedsättning av årsavgiften eller, vid allvarliga störningar, rätt till uppsägning (7 kap. 2 § bostadsrättslagen). Vid en eventuell uppsägning ska föreningen betala skälig ersättning för bostadsrätten (7 kap. 29 § bostadsrättslagen).

I första hand råder jag er alltså att återigen kontakta föreningen och påtala deras skyldigheter. Det är även bra att dokumentera störningarna i syfte att kunna föra bevis.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare