Störning på parkeringsplats som ägs av bostadsrättsförening

Jag bor i en bostadsrättsförening där föreningen äger carporten där våra 5 medlemmars bilar står (alla har varsin plats). En av de boende använder sin carport för att arbeta i vilket smutsar ned resten av bilarna i carporten med byggdamm och annat. Får han göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i Bostadsrättslagen(BL). I 7 kap. 9 § BL framgår att bostadsrättshavare ska iaktta sundhet, ordning och gott skick inom och utanför lägenheten. Han eller hon ska också rätta sig efter de ordningsföreskrifter eller trivselregler som föreningen utgett.

Detta är en ganska generell lagregel som täcker mycket. Tyvärr finns emellertid inte en lagregel som reglerar situationen du beskriver mer specifikt. Om en boende bryter mot ordningsföreskrifter är inte detta heller en grund för uppsägning av dennes bostadsrätt. Istället ska denne först uppmanas att upphöra med störningen. Det är endast vid väldigt allvarliga och upprepade störningar som en boendes nyttjanderätt kan förverkas.

Dessa ovan nämnda regler aktualiseras framförallt när parkeringsplatsen ingår i bostadsrätten. Ifall marken ägs av föreningen och upplåts till de boende på annat sätt är det svårt för mig att säga vilka regler som gäller utan att veta exakt vilken typ av upplåtelse det är, exempelvis om det är ett arrendeavtal eller upplåtelse enligt 7:e kap. JB.

I övrigt är lagreglerna för den typ av ordningsstörande uppförande som du beskriver väldigt få i lagstiftningen. Det finns därmed inte mycket för mig att luta mig mot rent juridiskt.

Mitt råd till dig är därför att ta kontakt med bostadsrättsföreningen och förklara situationen för dem. De kan förhoppningsvis uppmana honom att sluta på grund av klagomål från de andra bostadsrättshavarna i området. Ett litet tips är också att exempelvis skicka ett anonymt brev till bostadsrättsföreningen ifall du inte vill att grannen ska få reda på att det var du som klagade.

Jag hoppas att mitt svar är till någon hjälp. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentatorsfältet.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare