Straffvärdet för stalkning

Cyberstalking, att ge sig tillgång till privat information i epost med mera, förtal, ge sig tillgång till och ändra i en dator som inte tillhör dem och utan tillstånd och olaga övervakning av en individ, samt dagligen stalka, trakassera, irritera en person som aldrig har varit intresserad av en relation med personen. Vad är straffvärdet på något som pågått mer än fem år, då polis inte tar i det. Vad ska man vända sig för att lösa problemet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du nämner en rad olika beteenden som kan vara brottsliga via separata brott. Varje enskilt brott har ett specifikt straffvärde, men vid flerfaldig brottslighet räknas straffvärdena ihop. Innan jag försöker svara på vad straffvärdet är och vad du kan göra, måste jag därför reda ut vad varje beteende utgör för brott. Reglerna för detta finns i brottsbalken (BrB). Slutligen tolkar jag det som att personen som utsätter dig för detta inte är en närstående eller tidigare närstående.

Stalkning

Beteenden som att fysiskt antasta någon, utsätta någon för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande – sådant som typiskt sett kallas ”stalkning” – är straffbart som ofredande enligt 4 kap. 7 § BrB. Exempel på ofredande kan vara fönstertittande, utöva telefonterror eller spela hög musik. Att filma någon utan dennes samtycke kan möjligen också utgöra ofredande om personen som blir filmad är medveten om filmandet och verkligen blir mycket störd (NJA 2008 s. 946). Många andra hänsynslösa beteenden kan också utgöra ofredande. För att vara brottsligt måste beteendet dock – typiskt sett – vara sådant att det är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Straffet för ofredande är böter eller fängelse i högst ett år.

Ett beteende som vore brottsligt som ofredande och har skett upprepade gånger kan vara brottsligt enligt en annan regel med högre straffvärde, nämligen olaga förföljelse (4 kap. 4 b § BrB). Straffet för olaga förföljelse är fängelse i upp till och med fyra år. För att detta brott ska vara aktuellt måste var och en av gärningarna ha utgjort led i en upprepad kränkning av personens integritet.

Olovlig övervakning?

Om personen utsatt dig för att i hemlighet fotografera eller videofilma dig, är även detta något som kan utgöra olaga förföljelse via brottet kränkande fotografering om det ägt rum t.ex. i en bostad (se 4 kap. 6 a § BrB).

Förtal

Du beskriver att personen som utsatt dig för de andra brotten också har förtalat dig, d.v.s. lämnat någon uppgift om dig som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning. Straffet för förtal är böter (5 kap. 1 § BrB). Även här gäller att förtal är ett sådant brott som kan utgöra ett led i en upprepad integritetskränkning och då utgöra brottet olaga förföljelse (4 kap. 4 b § BrB). Alltså skulle man inte döma för brottet förtal separat i detta fall.

Bereda sig tillgång till privat information

Att bereda sig tillgång till information på det sätt du beskriver skulle möjligen kunna tolkas som ett ofredande beroende på hur det skett. Beroende på vad för information som har ändrats i din dator kan det utgöra brottet dataintrång. Dataintrång kan straffas med böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 9 c § BrB).

Sammanfattning och straffvärde

I huvudsak är det brottet olaga förföljelse som aktualiseras efter det du varit utsatt för. Straffvärdet bestäms i varje enskilt fall utifrån bland annat den skada eller kränkning som gärningen inneburit, gärningspersonens avsikter samt om gärningen inneburit ett allvarligt angrepp på någons liv, hälsa eller trygghet till person (29 kap. 1 § andra stycket BrB). Försvårande omständigheter kan vara att gärningspersonen visat stor hänsynslöshet eller utövat brottsligheten systematiskt (29 kap. 2 § BrB).

Det är vanskligt att uttala sig om ett exakt straffvärde utan att känna till alla omständigheter i fallet. Det faktum att ofredandena pågått under fem år, vilket jag skulle säga är en relativt lång tid, talar dock enligt min bedömning för ett straffvärde i den högre delen av skalan (som ju är fyra år för olaga förföljelse).

Vad ska du göra?

Jag tolkar det som att du redan testat att polisanmäla, och jag förstår att det kan vara frustrerande om du upplever att polisen inte har tagit din berättelse på allvar. Om stalkningen m.m. fortfarande pågår är mitt främsta tips att försöka samla så mycket bevis du kan i form av meddelanden eller bilder. Att anmäla personen på nytt med fler bevis kan göra att polisen har ett bättre underlag för att besluta om att inleda en förundersökning och eventuellt väcka åtal.

Ring alltid 112 om du upplever att det finns fara för ditt liv. Om du vill ha stöd i form av någon att samtala med kan du t.ex. ringa Kvinnofridslinjen eller en annan samtalsjour.

Hör gärna av dig till Lawline igen om du har fler funderingar.

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare