FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/02/2024

Syns det i belastningsregistret ifall man blivit dömd för ringa stöld?

Hej! Jag har nydligen blivit dömd för ringa stöld och fick dagsböter på 50kr samt en summa på 1000kr till brottsofferfonden. Jag nekade till brott då jag inte hade uppståt till att stjäla. Värdet på det jag blivit anklagad till att ha stulit är 167kr. Min fråga är, efter att jag betalat den summan de gett mig kommer det så i mitt register att jag blivit dömd? Isåfall hur länge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Lag (1998:620) om belastningsregister.

Polismyndigheten för ett belastningsregister, (1 § Lag om belastningsregister). Registret ska innehålla uppgifter om den som, till exempel, genom dom har ålagts påföljd för ett brott, (3 § 1p. Lag om belastningsregister).

Böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av böterna, (17 § 9p. Lag om belastningsregister.) Gallring innebär att uppgifterna ska förstöras.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare