Syskonbarns rätt till efterarv

Skrivet för en vän:

Min morbror dog 1980 han var gift och hade inga barn. Hans fru satt i orubbat bo. Nu har hans fru dött. Hon har upprättat ett testamente där all kvarlåtenskap ska ärvas av hennes syskonbarn. Inget går till oss som är hans syskonbarn. Kan hon verkligen testamentera bort allt till sina syskonbarn?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv och testamente finner du i Ärvdabalken (här).

Eftersom att din morbror inte hade några barn, är det hans föräldrar och därefter hans syskon som har rätt att ärva efter honom. Om din morbror varken hade föräldrar eller syskon i livet vid hans död, är det ni syskonbarn som har rätt att ärva honom. Ni syskonbarn har rätt till lika stora arvsandelar.
Ovanstående framgår av Ärvdabalken 2 kap 2§ 1-2st.

Eftersom att din morbror var gift, ska dock hans kvarlåtenskap först tillfalla hans fru, Ärvdabalken 3 kap 1§ 1st. Eftersom att ni är er morbrors syskonbarn, har ni rätt till efterarv enligt Ärvdabalken 3 kap 2§ 1st. Det innebär att ni ska få ut era arv efter er morbror nu när även den efterlevande makan avlidit. Eftersom att ni har rätt till efterarv fick din morbrors fru hans kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att den efterlevande makan fritt får disponera över sin makes kvarlåtenskap under sin livstid, men att hon inte får testamentera bort sin makes kvarlåtenskap till nackdel för makens efterarvingar, Ärvdabalken 3 kap 2§ 1st. Din morbrors fru har alltså inte haft någon rätt att testamentera bort era arv efter er morbror. Istället har ni rätt att nu få ut era arvsandelar efter er morbror ur den efterlevande makans kvarlåtenskap, innan hennes kvarlåtenskap fördelas på hennes egna arvingar.

Hoppas att det här svaret har varit till någon hjälp, annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare