Ta del av förundersökning

Hej!

Hur tilldelas rätten av förundersökning... Jag testade och besöka rätten men tyckte att var rörigt och förstod inte riktigt hur allt fungerade...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Domstolen

Enligt 45 kap. 7 § rättegångsbalken (RB) framgår att åklagaren, då åtalet väcks eller så snart som möjligt därefter, ska ge in protokoll eller anteckningar från förundersökningen till rätten. Ett exemplar av förundersökningsprotokollet ges alltså in till rätten i samband med åtalet. Den gängse uppfattningen bland domare är att man normalt inte bör studera förundersökningsprotokollet före huvudförhandlingen för att säkerställa att bevisvärderingen enbart grundar sig på det som framkommer vid själva huvudförhandlingen.

Den misstänkte

Enligt 23 kap. 18 § RB har den som är skäligen misstänkt och dennes försvarare rätt att fortlöpande ta del av vad som förekommit vid förundersökningen under förutsättning att åklagaren inte finner att det vore till men för utredningen. Denna rätt omfattar inte en rätt till att ta del av kopior av handlingar. Det är vanligt att den misstänkte och försvararen får exemplar av det preliminära förundersökningsprotokollet.

Den misstänkte och försvararen har rätt att del av det som förekommit vid förundersökningen när undersökningsledaren har utfört den utredning som han eller hon anser är nödvändig. (23 kap. 18 a § RB) Rätten till insyn vid slutdelgivningen omfattar hela utredningsmaterialet. Den misstänkte har vid slutdelgivningen möjlighet att gå igenom materialet och eventuellt begära ytterligare utredning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!
Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare