Tas det hänsyn till barnets vilja i en vårdnadstvist?

Hej! har en dotter som fyller 15år, hon bor med pappan som också har vårdnaden saken är den att dottern vill flytta till mig men pappan tillåter inte detta, han begränsar också umgänget och förbjuder resor etc, detta har pågått i 7år nu och jag känner att det gått för långt helt enkelt pappan finns inte till för dottern hon vantrivs hos honom han varken tar ansvar eller bryr sig om vad hon vill och hur hon mår, dottern blir lämnad ensam då pappan inte är hemma han tillbringar tiden hos sin "nya "familj hon får sköta sig helt själv, pappan är också inblandad i utredningar om misshandel av sin sambo har jag nyligen fått veta jag har stor oro dagligen har haft i många år jag går med på alla krav och begränsningar som han har när det gäller umgänget då jag försökt undvika konflikter har försökt vara vän med honom trots allt. Pappan fick ensam vårdnad av dottern pga våra konflikter men jag känner nu att för dotterns bästa måste jag gå vidare i det här nu jag vill att hon ska få säga hur hon vill ha det få uttrycka sina åsikter vilket hon inte kan eller riktigt vågar i pappans närvaro hur fungerar det i domstol får dottern tala om hur hon känner? tas det hänsyn till hennes vilja?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar sitsen ni befinner er i. Jag kommer först redogöra för vad man tas hänsyn till i vårdnadstvister, även om du kanske redan är medveten om det i och med att pappan beviljats ensam vårdnad tidigare.

Barnets bästa är övervägande i vårdnadstvister

När vårdnaden innebär en negativ effekt på barnet bör vårdnaden omstruktureras. Att han erhållit ensam vårdnad tidigare hindrar inte en ny prövning. Det som ska avgöra vårdnaden är barnets bästa. Det du kan göra är att ansöka om enskild vårdnad.

Bedömningen om vad som är bäst för barnet är lagstadgat och består av flera aspekter. Det får inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern, man främjar kontinuitet i barnens liv, barnen har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna och slutligen får barnets egna vilja påverkan av beslutet i den mån det är skäligt med hänsyn till barnets ålder och mognad (6 kap 2 § Föräldrabalken).

Av din information bedömer jag att varje aspekt av barnets bästa aktualiseras i ert fall. Om det föreligger risk för att ditt barn far illa hos sin far talar det för att han inte bör ha ensam vårdnad, förutsatt att risken är lägre hos dig. Om han har misshandlat sin sambo kan det indikera att det även finns en risk för din dotter, vilket självfallet talar emot vårdnaden. Barnen har även en lagstadgad rätt till en god relation till båda föräldrarna, och detta innebär att det inte är okej att hindra umgänge barnet och den andre föräldern. Även det talar för att föräldern är mindre lämpad vårdnadshavare.

Det som talar emot att ändra vårdnaden är kontinuitetsprincipen. Man vill helst inte flytta på ett barn från en boendeförälder till en annan p.g.a. sociala skäl. Man vill undvika att flytta barnet från skola, aktiviteter, vänner etc. Här spelar avståndet mellan föräldrarna roll. Kontinuiteten får mindre slagkraft om en flytt inte innebär ändring av skola och andra omständigheter.

Huvudsakliga frågan: JA, barnets vilja har betydelse.

Den sista aspekten av barnets bästa är barnets vilja. Den ska tas hänsyn till i den mån det är skäligt med hänsyn till barnets ålder och mognad. Enkelt förklarat så ska alltid barnen komma till tals och få sin röst hörd, sen ska domstolen avgöra vilken vikt som ska läggas vid barnets vilja beroende på ålder och mognad. Din dotter är 15, och det är en ålder där domstolen tagit hänsyn i vissa fall. Vid 12 år ålder tar man exempelvis hänsyn till barnets vilja, som måste godkänna sin egna adoption. Vid 15 år kommer således domstolen ta hänsyn till din dotters vilja och talan. Din dotters mognad kan jag inte uttala mig om.

Mitt råd till dig

Det är svårt att i förväg se vad domstolen gör för bedömning, speciellt vid denna typen av rådgivning då det behövs en enorm mängd information. Det jag klart kan säga är att det inte är okej för en förälder att inte låta den andra föräldern träffa barnet. Det är inte i linje med barnets bästa och det talar för att den föräldern är en mindre lämpad vårdnadshavare. Jag kan även säga med säkerhet att din dotter har rätt att få sin röst hörd och att den ska tas hänsyn till med beaktande av ålder och mognad. Exakt hur mycket vikt domstolen lägger kan jag inte förutspå utan det kan även påverkas av ytterliga omständigheter i det enskilda fallet. Men du kan som nämnt ansöka om enskild vårdnad om du bedömer att vårdnaden som den ser ut nu påverkar ditt barn negativt.

Om din dotter inte vågar inför sin pappa berätta vad hon känner vågar jag inte uttala mig om hur det rent praktiskt går till. Det är möjligt att hon genom socialtjänstens utredning och samtal får uttrycka sig och att det räcker utan att hon behöver göra det i domstolen, men det vågar jag som sagt inte uttala mig om då vi som besvara dessa gratisfrågorna saknar viss praktisk insyn på området.

Sammanfattningsvis råder jag dig att kontakta din lokala familjerätt för att få den praktiska informationen, eller boka ett möte med någon av våra jurister här på Lawline för att förbereda dig inför den eventuella vårdnadstvisten. Genom din stadsdelsförvaltning kan du och ditt ex prata om vårdnaden och få den avtalsreglerad eller bestämd hur den ska utföras för att säkerställa att ert barn mår bäst. Är relationen så infekterad att det inte blir bra samtal så kan du som nämnt ansöka om enskild vårdnad och i det fallet kommer dotter ha rätt att få sin vilja hörd.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare