Testamente och efterlevande makes rätt till 4 prisbasbelopp

Min efterlevande make har rätt att erhålla egendom till ett värde som tillsammans med egendom som erhölls vid bodelning och enskild egendom motsvarar fyra gånger det basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring som gäller vid tiden för dödsfallet. Detta testamente är utan verkan i den mån det inkräktar på den rätt för den efterlevande maken som angetts i detta stycke.

Om man skriver såhär. Får maken då endast det som han måste ha?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om ifall efterlevande make endast har rätt till 4 prisbasbelopp vid ett tillfälle där ett testamente inskränker efterlevande makes rätt, eller om testamentet är ogiltigt i sin helhet.

Precis som du anger själv så finns det en så kallad basbeloppsregel. Det är en skyddsregel för efterlevande make. Den innebär att efterlevande make har rätt till 4 prisbasbelopp efter att maken har gått bort, vilket år 2018 är 182 000 kronor. Ett testamente går inte över denna rättighet.

Om den efterlevande maken inte når upp till 4 prisbasbelopp och det finns ett testamente, så har den efterlevande maken rätt att ta av testamentstagarens värde. Skyddsregeln gör att ett testamente är ogiltigt i den mån som det inskränker efterlevande makes rätt till prisbasbeloppen. Efterlevande make har däremot inte rätt till mer än 4 prisbasbelopp, man kan därför testamentera bort resterande arv och testamentet är giltigt i övrigt så länge efterlevande make får ut sin del. (3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken)

De värden som ska räknas samman för att se om de uppgår till 4 prisbasbelopp är:

Efterlevande makes egen del ur bodelningenEfterlevande makes enskilda egendom, om sådan finnsEfterlevande makes rätt enligt 3 kap. 1 § 1 st., som anger att arv till gemensamma barn ska tillfalla den efterlevande maken före arvet tillfaller barnenDen efterlevande makens eventuella arv från den avlidne, om denne fått det

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare