Tid mellan kallelse och förhör

Jag fick samtal av polisen att jag ska in på förhör, har försökt komma på vad saken ska gälla men förstår inte alls, förhöret är 11 dagar efter samtalet, kan jag anta att det är något mindre då de är såpass långt fram?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om förhör

Under en förundersökning får förhör hållas med envar som antas kunna lämna information som är av betydelse för utredningen (23 kap. 6 § rättegångsbalken (RB)). Med envar avses såväl misstänkt som vittnen. Detta innebär alltså att även personer som inte är misstänkta kan bli kallade till förhör. Anledningen till att man blir kallad eller om man är misstänkt brukar oftast inte anges i kallelsen. Det är därför svårt för mig att säga något om varför du blivit kallad. Polisen kommer dock att innan förhöret informera dig om du är där som vittne eller misstänkt. Om du är skäligen misstänkt kommer du att få veta detta under förhöret (23 kap. 18 § RB).

Kan du anta att det rör sig om något mindre?

Då jag inte är polis har jag inte någon information om förhöret och kan tyvärr inte uttala mig om brottets allvarlighet. Generellt kan sägas att man ska kallas till förhör i god tid (5 § förundersökningskungörelsen). Tiden mellan kallelsen och förhöret skulle därför endast kunna handla om att du blivit kallad i god tid. Det är alltså återigen svårt för mig att säga något om huruvida det rör sig om något mindre allvarligt brott eller inte.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare