Tidsgräns för arv efter make

Hur länge måste vara gift för att ärva varandra ,finn någon gräns ? Varit sambo 40 år / år gift nu .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen tidsgräns för när makar börjar ärva varandra utan arvsrätten börjar gälla samtidigt som äktenskapet och avslutas om makarna skulle skilja sig. Efter en makes dödsfall ärver efterlevande make den avlidne maken med fri förfoganderätt framför gemensamma barn.

Om den avlidne maken har barn som inte är gemensamma kan dock dessa barn begära att få ut sin laglott vid förälderns dödsfall.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare