Timanställd utan ett anställningsavtal

Hur gör jag om jag inte har fått ett skriftligt anställningsavtal efter 2 månader på företaget där jag är timanställd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhållandet mellan en arbetsgivare och en arbetstagare regleras bl.a. i lagen om anställningsskydd (LAS). I LAS finns bl.a. regler om anställningsavtal.

Kollektivavtal
LAS är i stora delar semidispositiv (2 § LAS), vilket innebär att lagen kan avtalas bort genom kollektivavtal. Därför skulle jag råda dig att först och främst undersöka ifall något kollektivavtal är tillämpligt i ditt fall.

LAS
En arbetsgivare har en skyldighet att senast efter en månad efter att arbetstagaren börjat arbeta, skriftligen informera om alla anställningsvillkor som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet (6 c § LAS). Arbetsgivaren ska alltså självmant lämna skriftlig information till arbetstagaren i samband med att denne börjar arbeta.

Rekommendation
Eftersom det redan har gått 2 månader skulle jag råda dig att begära ett sådant skriftligt anställningsavtal av din arbetsgivare. Vägrar arbetsgivaren att ge dig ett sådant skriftligt dokument så kan det grunda skadeståndsskyldighet (38 § LAS).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare