FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2018

Tolkning av umgängesrätt

Hej

Hur ska formuleringen "varje jämn vecka från fredag efter skolan..." tolkas i ett beslut om umgänge.

Jag tolkar det som att dottern ska vara hos mig fredagar, från det att skolan slutar.

Vilket även innebär att de dagar hon inte går i skolan ska hon vara hos mig från morgonen.

Är det en korrekt tolkning?

Vänligen

Lawline svarar

Hej hej!

Det blir väldigt svårt att ge svar på din fråga när du inte har angett hela innehållet i beslutet eller åtminstone den meningen. Den citerade biten ska tolkas som du uppfattat det som. D.v.s. från och med efter skolan på fredagar jämna veckor. Dessvärre kan jag inte hjälpa till med hur länge umgänge du har rätt till.

Återkom gärna med hela meningen så hjälper vi gärna dig igen!

Allt gott,

Ikram AsryRådgivare