FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/12/2016

Trafikskadeärenden

Hej,

Jag undrar vilka lagar och regler som är gällande i särskilda fall av trafikskadeärenden samt var information i frågan återfinns. Jag undrar därtill vad motsattsbegreppet till ramlag är?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Trafikförordningen
I Trafikförordningen (1998:1276) finns bestämmelser som reglerar trafik på väg och i terräng. Lagen finner du här. Där i finns bland annat regler om hur en trafikant ska uppföra sig i trafiken, vad man ska göra vid en trafikolycka och regler om hastigheter mm.

Trafikskadelag
I trafikskadelagen (1975:1410) finns bestämmelser om trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon, se här.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
I lagen om straff för vissa trafikbrott finner du bestämmelser om olika trafikbrott som exempelvis, vårdslöshet i trafik, rattfylleri eller olovlig körning. Se här.

Ramlag
En ramlag är en lag som innehåller grundläggande riktlinjer och mål, men som inte reglerar på detaljnivå. Syftet med en ramlag är att skapa utrymme för flexibilitet i varje enskilt fall. En lag som inte är en ramlag har bestämmelser på detaljnivå och ger mindre utrymme för flexibilitet och frihet.

Övrigt
Här ovan har jag redogjort för en del lagar som kan vara bra att känna till vid trafikskadeärenden. I detta fall saknar jag omständigheter för att kunna hjälpa dig ytterligare. Vill du få vidare rådgivning kan du ringa in till oss på 08-533 300 04 eller boka in ett möte med en av våra jurister på Lawline Juristbyrå, klicka här. Har du varit med om en trafikolycka kan du även höra av dig till ditt försäkringsbolag och se huruvida de kan hjälpa dig eller inte.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare