Umgänge när boendeföräldern inte vill samarbeta

Har en sex år gammal son. Har umgängesrätt varannan helg dagtid, lördag och söndag 10-17. Vill ha ett sammanhängande umgänge lördag 10 - söndag 19 , med övernattning. Hans mamma (min fd) har ensam vårdnad.

Hon vägrar låta sonen övernattning, utan skäl för detta. Jag ser det som hon "straffar" mig genom detta. Kan jag stämma henne till att få

gemensam vårdnad och ett utökat umgänge,

trots att hon vägrar gemensam vårdnad?

Har nu haft umgänge i olika omfattning under

5 år. Vi separerade för 5 1/2 år sedan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då denna fråga rör vårdnad och umgänge så blir föräldrabalken tillämplig. Du hittar föräldrabalken (FB) här.

Enligt 6:15 FB så har barnet rätt till umgänge även när det är ensam vårdnad. Eftersom din son inte får övernatta hos dig så utgår jag även från att ni inte stadigvarande bor med varandra, detta är nämligen ett kriterium för att bestämmelsen ska bli tillämplig.

Att få mer umgänge

Ni har ett gemensamt ansvar för att umgänget med dig som inte är boendeförälder ska tillgodoses så långt som möjligt, 6:15 2 stycket FB, vilket mamman inte verkar förhålla sig till. I motiven till lagen så belyser man att det åläggs ett större ansvar boendeföräldern än umgängesföräldern att umgänge ska tillgodoses så långt som möjligt.

Du har enligt 6:15a FB rätt att väcka talan i domstol om att få mer umgänge med din son. Om du ser att det är det enda alternativet för er så har du nog goda chanser att få mer tid med honom om det som du säger inte finns någon anledning bakom mammans förhindrande. Det är dock alltid jobbigt att föra process och om ni kan avtala fram till det umgänge du önskar vore det nog mindre tungt för er alla. Ni får avtala om umgänge enligt 6:15a 3 stycket FB.

Väcka talan om ändrad vårdnad

Du kan också väcka talan om vårdnad enligt 6:5 FB. Domstolen kommer då att ta stor hänsyn till vad som är bäst för barnet samt er samarbetsförmåga. Om du tror att det utifrån dessa två poster finns stor chans att du får gemensam eller ensam vårdnad så är det möjligt att väcka talan, ja.

Jag hoppas att du fått vägledning i din fråga och lycka till. Behöver du mer hjälp är du välkommen att kontakta Lawlines jurister här!

Hälsningar,

Jessica KhooRådgivare