FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/06/2018

Undanta ersättning för skada från bodelning

Hejsan,

Om man fått ersättning efter en bilolycka för sina skador och invaliditet - hur betraktas dessa pengar vid en skilsmässa?

Mvh

Åsa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor ska regleras i äktenskapsbalken (ÄktB)

Vid skilsmässa ska en bodelning förrättas.Genom denna ska makarnas egendom fördelas mellan dem enligt 9 kap 1 § ÄktB. Enligt 10 kap 1§ ÄktB så ska det som kallas giftorättsgods ingå i bodelningen. Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är allt som inte är enskild egendom giftorättsgods.

Enligt 10 kap 2 a § ÄktB får varje make från bodelning ta undan egendom som maken fått i ersättning för personskada och kränkning samt avkastning av egendomen. Det kan röra sig om ersättning för exempelvis sjukvårdskostnad, inkomstförlust, sveda och värk samt stadigvarande men även ersättning för personskada enligt trafikskadelagen eller brottsskadelagen omfattas!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare