Uppehållstillstånd på grund av anknytning - Vad gäller?

Hej jag är en svensk medborgare och befinner mig i en situation där min fästmö som är brasiliansk medborgare hon och min sin som är 4 månader gammal befinner sig i Brasilien just nu. Han har fått ett samordningsnummer och vi ska åka till ambassaden för att få ett svenskt pass till honom, hon ska också göra en intervju för uppehållstillstånd i Sverige. Jag skulle vilja ta med dem till Sverige efter det eftersom att jag har redan varit borta från dem och missat min sons i 2 månader på grund av jobb och för att jag vill gifta mig i Sverige med henne. Migrationsverket har policy att man måste invänta i hemlandet efter intervjun. Får Migrationsverket hindra henne att komma till Sverige? Har dem rätten att separera henne som mamma eller mig som far från vår son som är svensk medborgare eller neka uppehållstillstånd till henne om vi skulle åka till Sverige? Jag läste att det finns en lag eller regel som skyddar oss i denna situationen där hon kan ansöka från Sverige för att få stanna och inte skiljas från mig och sonen stämmer det ? För isf måste hon ju kunna lämna Brasilien för att få åka hit med oss. Om ni skulle kunna hjälpa mig med dem frågorna så hade ni varit jättesnälla.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är utlänningslagen (UtlL) och utlänningsförordningen (UtlF). Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är dock det vårt att göra en adekvat bedömning. Nedan utredning kommer därför att bli något generell till sin karaktär. Vidare kommer frågorna att besvaras i tur och ordning och i den mån det går ska tilläggas.

Kan din fästmö bli nekad inträde i Sverige?

Det korta svaret lyder ja. Förutom att hon måste inneha ett giltigt pass, 2 kap. 1 § UtlL, är utgångspunkten att en utländsk medborgare som önskar vistas mer än 90 dagar i Sverige behöver ett uppehållstillstånd, 2 kap. 5 § UtlL. Man kan även bli beviljad uppehållstillstånd på grund av anknytning, exempelvis om man är gift eller har för avsikt att ingå äktenskap eller ett samboförhållande, 5 kap. 3-3 a §§ UtlL. Och ni ska ingå äktenskap, men ett sådant tillstånd får dock beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till, dvs. du, kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard både för sig själv och utlänningen, 5 kap. 3 b § UtlL, jfr även Migrationsöverdomstolens (MIG) avgörande MIG 2011:16. Sedan gäller också för permanent uppehållstillstånd en allmän regel, vilken bygger på att om man haft uppehållstillstånd eller på annan laglig grund vistats/varit bosatt i Sverige utan avbrott de senaste fem åren så kan man få ställning som varaktigt bosatt, 5 a kap. 1 § UtlL, vilket i sin tur automatiskt ger rätt till permanent uppehållstillstånd, 5 kap. 2 b § UtlL.

Kan din fästmö resa hit på ett turistvisum för att därefter ansöka om permanent uppehållstillstånd på plats i Sverige.

Det korta svaret lyder nej. Enligt huvudregeln ska en ansökan om uppehållstillstånd göras innan sökanden (din fästmö) reser in i landet, vilket innebär att hennes ansökan egentligen inte kan beviljas efter ankomsten till Sverige, 5 kap. 18 § UtlL. Men det finns vissa undantag som ibland kan åberopas av sökanden. En grundprincip inom den svenska utlänningsrätten är ambitionen om att i möjligaste mån upprätthålla familjesammanhållningen, något som också har kommit till uttryck i lagmotiven, se prop. 2005/06:72, s. 68 f. Om du och din fästmö har varit sammanboende sedan tidigare (exempelvis utomlands) och under en period om minst två år har hon rätt att få ett uppehållstillstånd på grund av anknytning, 5 kap. 3 § UtlL.

Om det skulle vara så att ni har bott tillsammans innan hennes ankomst till Sverige eller om ett tidigare boendeförhållande eventuellt inte når upp i tvåårsfristen kan ett uppehållstillstånd ändå komma att beviljas om det föreligger en seriös avsikt att inleda ett sådant förhållande, 5 kap. 3 a § 1 st. 1 p. UtlL. Det får inte heller finnas några särskilda skäl som talar emot detta och inom ramen för den bedömningen görs en s.k. seriositetsprövning i vilken hänsyn tas till längden på förhållandet, hur pass väl ni känner varandra, om ni besitter förmåga att kommunicera på ett språk som båda behärskar, om ni träffas någorlunda regelbundet och om det finns eller väntas barn. Barn ökar, som en reflektion på en av dina frågor, din fästmös chanser att få stanna här permanent. Notera att det också läggs stor vikt vid eventuell tidigare brottslighet hos sökanden samt risken för att någon i familjen kan komma att utsättas för våld, 5 kap. 17 § 1 st. UtlL. Därutöver uppställs krav på dig. Förutom ovanstående krävs, vilket även påpekades inledningsvis, att du har möjlighet att försörja er båda samt att du har en bostad av godtagbar standard och att den är tillräckligt stor för ändamålet, 5 kap. 3 b § UtlL.

När en utlänning har anknytning till en person i Sverige och det skäligen inte kan krävas att personen reser till ett annat land för att där ge in sin ansökan får en ansökan om uppehållstillstånd beviljas även efter inresan till Sverige, 5 kap. 18 § 2 st. 5 p. UtlL. Och som sagt, under förutsättning att det kommande äktenskapet bedöms vara seriöst är ett äktenskap med en i Sverige bosatt person en sådan stark anknytning som anges i lagtexten, se prop. 1999/2000:43, s. 57. Skälighetsbedömningen som ska göras tar sin utgångspunkt i huruvida omständigheterna i det enskilda fallet når upp i vissa krav. Exempel på detta är om det kan antas att sökanden (din fästmö) efter hemkomst kommer att få svårigheter att få pass eller utresetillstånd och det beror på trakasserier från hemlandets myndigheter. Andra godtagbara skäl kan vara om hemlandet är avlägset och återvändandet är förenat med stora kostnader, om svensk utlandsrepresentation saknas eller om sökanden riskerar att avtjäna straff för ett påstått brott med politiska förtecken, prop. 1999/2000:43, s. 57 ff.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Jag har inte tillräckliga kunskaper om Brasilien, men egentligen ska, precis som jag tidigare påpekat, en ansökan om uppehållstillstånd ges in till den svenska beskickningen eller det svenska konsulatet i hemlandet, dvs. Brasilien, och detta innan resan till Sverige påbörjas. Alternativt ger din fästmö in sin ansökan direkt till Migrationsverket, men det förutsätter att något av undantagen ovan kan åberopas, 4 kap. 20 § UtlF. Om så är fallet kan jag dock inte svara på, vilket du säkert förstår.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare