Uppfattas en gåva till en bröstarvinge alltid som ett förskott på arv?

Hej!

En kort fråga, min mor är änka, vi är 2 systrar.

Min mor undrar, får hon göra vad hon vill med sina tillgångar medans hon lever utan att tänka på att allt skall dela lika, förskott arv, etc ? Jag förstår att hon får göra vad hon vill med sina pengar som gagnar henne själv, men får hon exempelvis hjälpa en av syskonen med något och inte ge samma summa till den andra personen? Kanske är det något maxbelopp som gäller om tillåtet. Hon vill veta om hon kam hjälpa en av oss med en mindre summa pengar att renovera ett sommarhus, eller måste motsvarande summa ges till det andra barnet ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Din mor har rätt att förfoga över sina tillgångar och bidra med en summa pengar till en av er. Däremot så om hon inte anger i till exempel ett gåvobrev att det inte ska ses som förskott på ett arv så kommer det anses vara det. Det eftersom ni är hennes barn och det finns en presumtion att föräldern vill behandla sina barn lika. Därför räknas gåvor som förskott på arv (6 kap. 1§ Ärvdabalken).

Det som krävs är alltså att din mor bryter presumtionen, genom då att till exempel skriva ett gåvobrev där det uttryckligen framgår att hon inte vill att det ska ses som ett förskott på arv. Det finns alltså inget maxbelopp utan det som krävs är att presumtionen bryts.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare