Upphör umgänget genom ensam vårdnad?

Har sökt gemensam skilssmässa, har en flicka på nu nyss 1 år fyllda.

Min man har diagnos ADHD /Autism haft kraftiga vredeutbrott under vår tid tillsammans . Jag har fått påskrivet på skilsmässopappren ensam vårdnad men de går i laga kraft i mars. För visst får man ensamvårdnad om han skrivit på? Eller är de nått annat papper som ska fyllas i för ensam vårdnad?

Min fråga är visst har jag rätt att vägra besök av han till mitt barn då han hotar och tjafsar vid besök? Flickan och jag blir otrygg även då vi haft andra där vid besök vid hans träff med dotter som "vittnen".

Umgänge med barn borde väl upphöra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör vårdnaden av din dotter och jag kommer därför förklara vad man tar hänsyn till i den bedömningen. Vårdnadsfrågor är alltid känsliga och väldigt svåra att bedöma i förväg, exempelvis är det svårt att på rak arm besvara frågan; "kan jag nå framgång med en vårdnadstalan" eller "vad kommer hända". Detta beror på att det är många olika komponenter som bedöms och det görs diverse utredningar för att kunna avgöra vilken situation som är bäst för barnet. Jag kommer därför berätta vad man i vårdnadsfrågor alltid utgår ifrån i sin bedömning, och sedan hur du kan gå vidare med detta. Men först kommer jag bemöta hur ni kommit fram till ensam vårdnad:

Avtala om vårdnaden

Av frågan framgår att ni har varit gifta och har gemensam vårdnad. En ändring i vårdnaden kan absolut ske i avtalsform men för att det ska vara bindande ska det godkännas av Socialnämnden. En ändring i vårdnaden kan alltså ske genom antingen en skriftlig överenskommelse som godkänns av Socialnämnden eller att domstol avgör frågan. Du behöver därför kontakta socialtjänsten för att få ett sådant avtal godkänt! (6 kap 6 § Föräldrabalken)Har tingsrätten i samband med skilsmässan beslutat att vårdnaden ska utföras av dig ensamt så gäller det beslutet.

Ensam vårdnad och umgängesrätt

Även om du har ensam vårdnad så innebär inte det per automatik att den andra föräldern mister umgängesrätten. Ett barn har en rätt att umgås med den föräldern den inte bor hos.(6 kap 15 § Föräldrabalken) Även detta bör ni reglera i avtalet med socialnämnden, och om han vill ha umgängesrätt som du motsäger dig får till slut tingsrätten ta ställning till om han ska få umgängesrätt och hur den i sådana fall ska vara utformad, på vilket sätt och i vilken omfattning.

Barnets bästa

När domstolen bedömer både vårdnaden om ett barn eller barnets umgängesrätt till en förälder så ska principen om barnets bästa vara avgörande. Bedömningen om vad som är bäst för barnet är lagstadgat och består av flera olika aspekter. Först och främst får det inte finnas någon risk att barnet far illa hos ena föräldern. Om barnet far illa hos ena föräldern är det ett väldigt starkt incitament till att denne föräldern inte är lämplig som vårdnadshavare. Man främjar kontinuitet i barnens liv på det vis att man inte vill "rycka upp" barn ur sitt hem, där denne har skola, vänner och egen trygghet. Desto äldre barnet är desto fler aktiviteter/tryggheter/kontakter brukar barnet ha och därför kan principen om kontinuitet väga starkt för lite äldre barn. I ditt fall är din dotter så liten att denna aspekt inte blir relevant. Man beaktar även att varje barn har en rätt till god kontakt och relation till båda föräldrarna. Forskning har visat att barnet mår psykiskt bättre om denne har en god relation till båda sina föräldrar. Observera dock att man talar om barnets rätt till kontakt, inte föräldrarnas rätt till kontakt. Man gör bedömningen utifrån barnet. Detta är även oavsett om ena föräldern begått ett brott. Den sista parametern som har betydelse i bedömningen är barnets vilja. Man tar hänsyn till vad barnet själv vill i den mån det är rimligt med hänsyn till barnets ålder och mognad. Din dotter är 1 och det aktualiseras därför inte här. (6 kap. 2 a § Föräldrabalken)

Min bedömning i ditt fall

Barnets bästa aktualiseras även i ditt fall. I din situation är två delar främst tillämpliga; nämligen en riskbedömning och barnets rätt till relation till båda föräldrarna. Om din dotter riskerar att fara illa hos sin pappa så talar det för att du bör åläggas vårdnaden själv och att ett umgänge antingen bör nekas, eller vara begränsat. Umgänge kan alltså ske bevakat vid situationer där barnen eller du känner dig otrygg. En person från socialtjänsten kommer då hela tiden närvara vid umgänget.(6 kap. 15 c § Föräldrabalken) Den andra parametern är barnets rätt till en relation till båda föräldrarna, vilket innebär att du inte får hindra umgänget utan dom eller beslut av socialtjänsten.

Mitt råd till dig är att kontakta socialtjänsten/familjerätten i din lokala kommun och be att få ett avtal om vårdnaden godkänt. Då kommer ni få avtala tillsammans om hur vårdnaden bör skötas. (om inte tingsrätten gett er ett beslut i samband med skilsmässan, då gäller det). Kommer ni inte överens kommer en domstol avgöra detta åt er enligt de parametrar jag beskrivit ovan. Vid en tvist i domstol kommer även en utredning av socialtjänsten göras och då kommer dem utreda om det föreligger risker hos pappan och inhämta uppgifter från vittnen och dig. Han kommer inte mista vårdnaden p.g.a. att han har en diagnos, utan man kommer undersöka risken för barnet att fara illa under hans vårdnad eller umgänge. Viktigast här är att du inte fattar egna beslut utan socialtjänsten eller tingsrätten, då det tolkas som att du hindrar ditt barn från dennes pappa, vilket kommer antyda att du brister som vårdnadshavare. Därför råder jag dig som sagt att kontakta socialtjänsten och be dem om hjälp, så allt går rätt till och du och din dotter kan känna er trygga.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare