Upphörande av borgensförbindelse för bostadshyra

Hej

För ca två år sedan skrev jag på en borgensförbindelse för en hyresrätt som två personer hyr och bor i.

Jag bor själv inte i lägenheten.

En av de två hyrestagarna flyttar nu ut och avsäger/avregistrerar sig på kontraktet. Den andra personen bor ensam kvar.

Nu har jag inte kontraktet tillgänglig utan har beställt en kopia av hyresvärden. Min syn är att då förutsättningarna ändrats så är min borgen ogiltig. Kan det stämma eller hur brukar ett std kontrakt vara formulerat. Det är en större och som jag uppfattat det, en seriös värd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om borgen

Borgen regleras i 10 kap. handelsbalken (här). Traditionellt sett är det inte möjligt att bryta en borgensförbindelse.

Borgen i detta fall

Beträffande borgensförbindelser för bostadshyra har i 12:28a § jordabalken (här) intagits en lättnad för borgensmannen att säga upp sitt åtagande. Kraven för att detta ska vara möjliggöras är dels att två år ska ha förflutit sedan åtagandet började gälla, dels att uppsägningstiden om nio månader iakttas. Detta innebär att en borgensman som tidigast kan säga upp sitt åtagande 1 år och 3 månader efter att detta började gälla. Denna rättighet går inte att avtala bort (se 12:28a st. 2 Jordabalken).

Några särskilda bestämmelser kring uppsägningsförfarandet har inte medtagits i lagen, istället avsåg lagstiftaren att allmänna regler för uppsägning av avtal ska användas (se vidare prop. 1997/98:46 s. 55). Meddelande till både hyresgästen och hyresvärden borde i detta fall räcka.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare