Uppsägning av hyresavtal

Hej!

Jag har hyrt ett rum hos en frisör, och i början jobbade jag där 50% och betalade bara 2500kr och sen ökade hyran till 5000kr (alltså 100%) och då började jag tycka att hyran var för dyr.

Så jag skickade ett sms till hyresvärden och frågade om jag kunde gå ner på 50% igen. Jag skickade ett sms till hyresvärden där det stod såhär:

" Jag måste säga på en gång att 6000kr kommer jag inte att ha råd med att betala varje månad i hyra, så jag vill gärna gå ner på halvtid om det går. Jag vet att du sökte egentligen en 100% men jag kommer tyvärr inte kunna vara där så mycket just nu innan jag har byggt upp min Business!

Så om du inte går med på detta så måste jag tyvärr säga upp kontraktet."

Detta gick hyresvärden inte med på, så min fråga är om detta räcker som en uppsägning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppsägning av hyresavtal finner man i 12 kap. Jordabalken (JB)

Huvudregeln är att en uppsägning måste ske skriftligt om hyresförhållandet varat i mer än tre månader. Är det däremot hyresgästen som säger upp avtalet kan uppsägningen ske både skriftligt och muntligt, enligt 12 kap. 8 § 1 st. JB.

Det viktigaste vid uppsägningen är att hyresvärden förstår att en uppsägning har skett. Det måste därför tydligt framgå att du vill säga upp hyresavtalet. I ditt fall framgår det att om du inte får sänkt hyra så säger du upp avtalet. Eftersom du skrev ett ultimatum och inte en ren uppsägning skulle jag råda dig att skicka ett till sms där du bara rent av skriver att du vill säga upp avtalet. På så sätt kan man inte tolka det på något annat sätt. En uppsägning via sms ska som jag skrev ovan är giltig. Det är även bra att du har uppsägningen skriftlig eftersom du då kan bevisa den.

Enligt 12 kap. 5 § JB har du som hyresgäst en ovillkorlig rätt att säga upp hyresavtalet med 3 månaders uppsägningstid, det vill säga det månadsskifte som inträffar 3 månader efter uppsägningen. Det spelar således inte någon roll om hyreskontraktet är på längre tid än tre månader. Hyresförhållandet upphör det månadsskifte som inträffar 3 månader efter uppsägningen.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Therese WibrinkRådgivare