Uppsägning av hyreskontrakt i förtid

Hej

Jag ställde min fråga i kommentarsfältet här -> https://lawline.se/answers/frantrada-hyresavtal-och-dess-uppsagningstid-innan-tilltrade

Hej! Jag befinner mig i ganska så exakt situation. Jag har skrivit ett andrahandskontrakt på en lägenhet i max 3 månader. Tillträde är 1 juni och idag fick jag en annan lägenhet med förstahandskontrakt och vill därför säga upp andrahandskontrakten med den första lägenheten. Om jag förstår JB kap.12 4 § andra stycket så ska uppsägningen ske senast en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader. Stämmer det att om jag säger upp lägenheten idag så är jag inte skyldig att betala nåt. Tack på förhand mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag utgår från det som nämns i din beskrivning: du har skrivit på ett hyreskontrakt som löper i max 3 månader. Det var ett kontrakt på bestämd tid.

Svaret på din fråga: ja, enligt 12 kap. 4 § andra stycket jordabalken har du en veckas uppsägningstid, eftersom ditt hyresavtal var ett 3 månaders hyreskontrakt. Detta gäller såklart om inget annat har avtalats.

Du undrar också om du är skyldig att betala något om du skulle säga upp ditt hyresavtal idag. Eftersom hyran betalas från och med tillträdesdagen, kommer uppsägningstiden hinna löpa ut innan tillträdesdagen. Du kommer därför inte behöva betala någon hyra (om du säger upp så snart som möjligt).

Du bör annars också beakta att det är viktigt att den andra hyresgästen bekräftar att ni är överens om att hyresavtalet ska upphöra. Du bör se till att du får det skriftligen bekräftat. Om du tror att det kan uppstå komplikationer, kan det utifrån de omständigheter du nämner, också gå att skicka ett rekommenderat brev om uppsägning (jfr 12 kap. 8 § fjärde stycket jordabalken). Spara i så fall kopian av din uppsägning och kvittot du får på posten. (Om du istället skulle välja att skicka ett vanligt brev måste du uppvisa att den personen som hyrde ut lägenheten också fått detta brev, därför är ett rekommenderat brev att föredra).

I varje fall bör du dock kontakta den person som skulle hyra ut lägenheten, bara för att underlätta för denne.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare