Uppsägning av hyresrätt

Jag har nyligen sålt min villa och äger också ett mindre hyreshus. Jag skulle vilja bo i en av lägenheterna men alla är uthyrda. I den lägenheten jag är intresserad av att bo i bor det nu en hyresgäst som vi har haft mycket besvär med och även ställer till besvär för resten av hyresgästerna. Vi har försökt prata med honom men han är otrevlig och upplevs som hotfull. Jag undrar om det finns något sätt att avhysa denna hyresgäst? Hur många månader uppsägningstid kan man ge? Jag som fastighetsägare känner att jag ska kunna flytta in i mitt egna hus men jag är osäker på vad lagen säger.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fråga hyresförhållanden av fastighet är 12 kap. jordabalken (1970:994) tillämplig. Dessa bestämmelser är till för att skydda både hyresgästen och hyresvärden. Det du beskriver låter som en störning i boendet, vilket inte bör förekomma enligt 12 kap. 25 § 1 st. JB. I lagtexten står det att när hyresgästen använder lägenheten skall han se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Hyresgästen skall vid sin användning av lägenheten också i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten.

I 12 kap. 25 § 2 st. JB står det att om det förekommer störningar i boendet, skall hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt, om denne är en bostadshyresgäst, underrätta social- nämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna. Det är alltså inte i första hand som man ska dra till med en uppsägning vid störningar i boendet. Men om det inte förbättras kan det vara en grund till uppsägning. Uppsägningstiden är tre månader, enligt 12 kap. 4 § JB, om inget annat står i hyresavtalet.

Vid särskilt störande beteende i boendet med hänsyn till deras art och omfattning, kan dock hyresvärden ha rätt att säga upp hyresgästen. Utifrån de uppgifter du har lämnat om fallet, skulle jag dock tro att det bara kan utgöra störande beteende och inte särskilt störande beteende. Därför har du nog inte så stora möjligheter att säga upp hyresgästen med en gång, även om du är fastighetsägaren.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Makda TesfamariamRådgivare