Uppsägning av vikariat för att hindra tillsvidareanställning

Hej! Jag har lite frågor kring vikariat. Jag arbetar i en kommuns vikariepool inom skola och barnomsorg. Har nu fått brev om att kommunen inte har några tillsvidareanställningar i vikariepoolen så att efter man arbetat 359 dagar så är det tack och hej! Hur kommer det sig att man som vikarie inte kan få skriva på något papper om att man gör anspråk på någon tjänst? Tror att det var så tidigare inom kommunen. Tycker att det är konstigt att man inte ser fördelar med erfarna och kunniga vikarier utan att man istället väljer att ta in nya oerfarna. Tacksam för svar och råd på hur jag kan agera. Med vänliga hälsningar Gunilla

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken anställningsform och omvandlingsregeln

Vikariat är en anställningsform som beskrivs i 5 § Lagen om anställningsskydd (LAS). För att förhindra att arbetsgivare kringgår de regler om anställningsskydd som finns för tillsvidareanställda genom att anställa personer på upprepade vikariat finns en omvandlingsregel som gör att ett vikariat kan övergå till en tillsvidareanställning efter viss tid. Regeln återfinns i 5 a § fjärde stycket LAS (omvandlingsregeln) och innebär att efter att du har arbetat sammanlagt två år under en femårsperiod på ett vikariat för samma arbetsgivare så ska detta omvandlas till en tillsvidareanställning.

Eftersom du inte arbetar på ett fast vikariat utan från en bemanningspool är det möjligt att din anställningsform istället blir en form av allmän visstidsanställning som också beskrivs i 5 § LAS. Det finns liknande regler för allmän visstidsanställning i 5 a § LAS och även de syftar till att främja att fler personer anställs tillsvidare med större tryggheter. Det kommer alltså inte spela någon roll vilken av de två anställningsformerna du anses ha för svaret i resten av frågan.

Bedömning i detta fall

I ditt fall får denna omvandlingsregel tråkiga konsekvenser då vissa arbetsgivare kommer försöka undvika att personers tidsbegränsade anställning övergår till en tillsvidareanställning genom att inte anställa dem under en längre tid. Varför denna gräns satts på 359 dagar är svårt att svara på men det har med största sannolikhet med omvandlingsregeln att göra.

När det kommer till din huvudsakliga fråga tolkar jag det som att du vill skriva avtal där du avsäger din rätt till denna omvandling vilket skulle innebära att din arbetsgivare inte skulle riskera att anställa dig tillsvidare efter en viss tid. Detta går tyvärr inte att göra som en enskild tillsammans med arbetsgivaren men däremot kan en fackförening ingå ett avtal med arbetsgivaren som öppnar upp för denna typ av anställningar vilket följer av 2 § LAS. Sammanfattningsvis är alltså dina möjligheter att undantas omvandlingsregeln små eftersom beslutet om att tillåta det måste tas av en fackförening.  I dessa situationer kan det alltid vara bra att samtala med din arbetsgivare och tillsammans försöka hitta en annan lösning och om du är ansluten till en fackförening bör du även diskutera frågan med dem framförallt eftersom de kan eller skulle kunna ingå ett sådant avtal med din arbetsgivare.

Hoppas du fick svar på din fråga och att det löser sig!

Vänliga hälsningar

Emma AskRådgivare