Uppsägning med omedelbar verkan på grund av vägglöss?

Har jag rätt att frångå uppsägningstiden och direkt flytta från en lägenhet som drabbats av vägglöss?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om hyresavtal finns i 12 kap. jordabalken (JB), även kallat hyreslagen.

Huvudregeln är tre månaders uppsägningstid (5 §). Under vissa förutsättningar kan du dock ha rätt till uppsägning med omedelbar verkan och därmed slippa uppsägningstid (se 10–12 §§ och 16 §).

I ditt fall har lägenheten drabbats av ohyra (vägglöss), vilket likställs med att lägenheten är skadad (17 § 1 st.). Det första du bör göra är att kontakta hyresvärden och be hyresvärden bekämpa ohyran (att underrätta hyresvärden i denna situation ingår i din vårdnadsplikt som hyresgäst, jfr 24 §). Om sedan inte bekämpning kan ske inom rimlig/skälig tid eller om hyresvärden helt struntar i att vidta någon åtgärd för att få bort ohyran, har du rätt att säga upp hyresavtalet med omedelbar verkan (se 11 § 2 p.). Undantaget är om hyresvärden kan påvisa att det är du som hyresgäst som tagit dit ohyran, då har du inte rätt att säga upp hyresavtalet med omedelbar verkan.

Sammanfattningsvis medför alltså din situation att du under vissa förutsättningar kan ha rätt att säga upp hyresavtalet med omedelbar verkan med stöd av 11 § 2 p. Det krävs att (i) du underrättat hyresvärden om ohyran, (ii) hyresvärden inte bekämpat ohyran inom rimlig/skälig tid och (iii) hyresvärden inte kan påvisa att det är du som orsakat ohyran.

Slutligen vill jag även uppmärksamma dig om rätten till hyresnedsättning i relation till skadans storlek under den tid som ohyran befinner sig i lägenheten medan du bor där (11 § 3 p.).

Önskar dig lycka till! Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare