Uppsägningstid av muntligt hyreskontrakt

Hej!

Jag hyr ett behandlingsrum i en salong sedan ca 1 år tillbaka. Hyresvärden har fortfarande inte upprättat något kontrakt, och jag undrar nu över uppsägningstiden för den här lokalen. Jag har kollat lite på Hyreslagen; stämmer det att jag nu har 9 månaders uppsägningstid? Inget muntligt har sagts angående detta.

Mvh Lena

Lawline svarar

Hej Lena och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett hyresavtal behöver inte ingås skriftligen, utan kan även ingås muntligen vilket ni tycks ha gjort i detta fall.

Då inget slutdatum för hyran har avtalats så hyr du lokalen på obestämd tid. Detta innebär att du har en lagstadgad uppsägningstid på nio månader efter det att du blivit delgiven en uppsägning av hyresavtalet enligt 12 kap. 4 § 1 st. 2 p. Jordabalken. Du har alltså helt rätt i att du har nio månaders uppsägningstid.

Om du skulle undra något ytterligare är du varmt välkommen att kommentera nedan, så ska jag försöka svara så snart jag har möjlighet.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare