Uppsägningstid, hyresrätt

Hej. Min hyresvärd har sagt upp vårt kontrakt eller vad man ska säga, han vill att vi flyttar iaf och han säger att vi har 3 månader på oss att flytta ut. Det står i kontraktet vid uppsägning har man 3 mån uppsägningstid men gäller det samma när hyresvärden vräker? Eller är det kortare eller längre tid, eftersom det ej står i kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Jordabalken 12:4 § framgår det att om inget annat avtalats är uppsägningstiden för hyresvärden 3 månader. Hyresvärden har i detta fall gjort rätt. Vad som kan vara viktigt att påpeka är dock att en hyresgäst i regel har ett så kallat besittningsskydd till sin bostad som innebär att man har rätt till förlängning av hyresavtalet. Det finns undantag från besittningsskyddet vilka du hittar i Jorbalken 12:45-46 §§. Här gäller t.ex. att man inte har rätt till förlängning om man hyr i andra hand eller om man misskött sig i förhållande till hyresvärden osv. Tvist om rätt till att få bo kvar tas upp hos hyresnämnden.

Vänligen,

Denise PetersRådgivare