Uppsägningstid muntligt avtal

Hej!

Jag hyr ett rum av ett par privata hyresvärdar. Dock har de aldrig gett mig ett hyresavtal att skriva på (trots att jag påmint dom) och undrar nu om uppsägningstiden gäller utan kontrakt? Det är nämligen så att jag förmodligen inte kommer bo kvar efter årsskiftet. (2017/2018).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om hyra av bostadslägenheter återfinns i 12 kap. jordabalken (JB).

Det finns inget krav på att hyresavtal ska vara skriftliga. Endast om någon av parterna begär det ska ett skriftligt avtal upprättas. Detta innebär att ett muntlig hyresavtal är precis lika giltigt som ett skriftligt. Nackdelen med muntliga avtal är att dessa kan vara svårare att bevisa vid en eventuell tvist. Detta är dock inget som påverkar avtalets giltighet, vilket innebär att du och din hyresvärd måste iaktta reglerna om uppsägningstid trots att ni inte har något skriftligt avtal. Om inget annat har avtalats är uppsägningstiden för hyresavtal som avser bostadslägenheter tre månader.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar
Mikaela LundbladRådgivare