Uppsägningstid vid hyreskontrakt

Hej . Jag och min exsambo flyttade till en hyreslägenhet tillsammans och skrev på hyresavtalet/kontraket tillsammans . I kontraket så står det att man har 3 månader uppsägningstid . Vi har nu sepererat då han valde att sticka och göra slut ! Vi har inte pratat nägot om lägenheten/ haft någon bestämd överkommelse då han har vägrat att komma hem och prata med mig om den saken . Nägra veckor efter detta så fick jag hem ett papper där det står att han har sagt up sin del av lägenheten och att hans kontrakt upphör sista september och har då uppsägningstid på 3 månader men han vägrar betala för sin uppsägningstid .. han har betalat för en månad och tönker inte betala mera enligt han .. så min fråga är om han ändå är skyldig att betala för sin uppsägningstid ovasett om han har valt att inte bo där längre och har lämnat nyckeln ? Som jag har fattat det så är han betalningsskyldig eftersom han har uppsägningstiden ? ..

Jag bor fortfarande kvar i lägenheten och kommer att göra det och står nu på kontraket själv .

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstid är en tidsperiod efter beslut tas om uppsägning då kontraktet fortfarande gäller. Det är först efter en uppsägningstid löpt ut som kontraktet faktiskt slutar vara bindande. Om uppsägningstiden är 3 månader slutar kontraktet alltså vara bindande 3 månader efter att man säger upp kontraktet. Själva uppsägningen betyder enbart att uppsägningstiden ska gälla från och med då, den i sig själv har ingen verkan i övrigt. Under de tre månaderna gäller kontraktet och båda parter är skyldiga att prestera sin del. Därför måste din exsambo betala sin hyra under uppsägningstiden, eftersom han under den perioden fortfarande är bunden av kontraktet. Det spelar ingen roll om han faktiskt bor där eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare