Uppsägningstid vid tidsbegränsat hyresavtal

Hej,

Jag undrar vad jag har för rättigheter.

Min hyresavtal var under perioden fr.o.m 21/21/2017 t.o.m 30/05/2018 men jag bor fortfarande där eftersom min hyresvärd sa till mig att jag kan bor där kvar tills augusti. Jag har fått ett annat lägenhet och skrev till henne den 15:e juli att jag flyttar ut den 30:e juli. Nu hon säger att jag har ändå en månads uppsägnings tid fast vårt kontrakt har redan gått ut och hon skrev klart och tydligt att jag kan bo där kvar tills augusti.

Är jag skyldig till henne under de dagar? Jag har bestämt mig ändå att flytta den 30:e för att det var det vad jag hade förstått från henne (att lägenhet ska vara tomt fr.o.m den 1:a augusti). Har läst att kontraktet kan gå tills vidare, men då jag har inte bott där längre än en månad efter kontrakter gått ut.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline!

Relevanta lagbestämmelser:

Gällande hyresavtal, regleras detta av Jordabalkens (JB) 12 kap. Ett hyresavtal gäller tillsvidare, om inte annat följer (12 kap. 3§ JB).

Följande följer ett utdrag ur 12 kap. 3§ JB:

"Hyresavtal kan även ingås för bestämd tid. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd, skall dock avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla.

Ett hyresavtal, som är ingånget för bestämd tid, anses förlängt på obestämd tid.

1. om avtalet saknar bestämmelser om verkan av utebliven uppsägning och inte sägs upp till hyrestidens utgång trots att uppsägning skall ske, eller

2. om hyresgästen, trots att avtalet upphört att gälla utan uppsägning, fortsatt att använda lägenheten en månad efter hyrestidens utgång utan att hyresvärden anmodat honom att flytta."

Huvudregeln är att hyresavtal som är slutna på bestämd tid upphör att gälla vid hyrestidens slut och inte behöver sägas upp om inget annat avtalats. Det finns dock undantag, exempelvis om du har bott i lägenheten i mer än 9 månader.

Hur detta påverkar din situation:

Jag tolkar din situation som att du har bott i lägenheten sedan 21 december 2017, det vill säga mindre än 9 månader. Då gäller inte undantaget att en uppsägning krävs för att säga upp kontraktet.

I och med att avtalet förlängdes efter dess utgångsdatum 30/5-18, till augusti månad, är det augusti månad som gäller som slutdatum.

Det verkar som att problemet uppstår vid om huruvida ert kontrakt ska tolkas som att det gäller till 01/08-18 eller om det gäller till 30/08-18. Om ni har ett skriftligt kontrakt sinsemellan, eller någon skriftlig kommunikation, borde denna tolkningsfråga kunna lösas genom att läsa korrespondensen. Det handlar helt enkelt om en bevisfråga. Att du kan bo där "tills augusti" bör tolkas som fram till augusti, och inte till och med augusti. I sådana fall har du rätt.

Ifall ni har avtalat om detta muntligt, blir det lite svårare. Allmänt gäller det att uppsägningstid råder då en säger upp hyresavtal innan hyreskontraktet går ut. Om ni har avtalat muntligt, skulle det kunna tolkas som att du har sagt upp hyresavtalet innan det har gått ut. Men som du skriver, har ni skrivit till varandra.

Vad kan du göra?

Mitt råd till dig är att i första hand försöka få fram detta till hyresvärden, att du har tolkas situationen som att hyresavtalet löpte fram till 1 augusti samt hänvisa till er tidigare kommunikation. Det ska inte finnas någon uppsägningstid, om hyresavtalet löpt ut. Kanske är det värt att förhandla fram en förlikning, om att betala halva hyran?

I andra hand, kan du kontakta hyresnämnden här, och ta vidare tvisten. Däremot är det värt att komma ihåg att detta medför kostnader, och är kanske inte det bästa alternativet om det handlar om en mindre summa pengar.

Jag hoppas jag har kunnat svara på din fråga.

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare