Uppsägningstid vid tidsbestämt hyresavtal

Hej ! Är det möjligt att säga upp ett tidsbestämt hyresavtal- lägenhet tidigare än hyrestidens utgång ?

Hur lång är uppsägningstiden om hyresavtalet- lägenhet löper på bestämd tid?

Är det möjligt att häva hyresavtalet- lägenhet och få retroaktivt på hyran om boarean är ca.55 procent mindre än det som står på kontraktet.

Tacksam för svar på dessa tre frågor.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag tolkar dina uppgifter som att du hyr en hyresrätt, vilket gör att 12 kap. jordabalken tillämpas. Om du istället hyr en bostadsrätt är det lag om uthyrning av egen bostad som gäller. Vidare har jag tolkat din fråga som att du hyr lägenheten för att bo i.

Är det möjligt att säga upp ett tidsbestämt hyresavtal tidigare än hyrestidens utgång?

Som var på din första fråga; Ja det är möjlig att säga upp ett tidsbestämt hyresavtal tidigare än hyrestidens utgång. Det framgår av 12 kap. 5 § jordabalken att hyresgästen alltid får säga upp hyresavtalet med tre månaders uppsägningstid, om avtalet avser en bostadslägenhet. Som jag uppfattar din fråga rör det sig just om en bostadslägenhet, vilket innebär att du kan säga upp ditt tidsbestämda avtal innan hyrestidens utgång.

Hur lång är uppsägningstiden om hyresavtalet löper på bestämd tid?

Uppsägningstiden beror på hyresavtalets längd (12 kap. 4 § jordabalken).

Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast:

1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet.
Är det möjligt att häva hyresavtalet och få tillbaka hyran retroaktivt?

Eftersom din lägenhet är mer än fem procent mindre än vad som står i hyreskontraktet kan du ha rätt till sänkt hyra och eventuellt återbetalning retroaktivt. Under vissa förutsättningar är det möjligt att omedelbart säga upp hyreskontraktet. (12 kap. 6 § jordabalken). Att bostaden är mindre än vad som står i kontraktet är dock inte en tillräckligt för att häva avtalet. Du kan istället säga upp lägenheten och försöka få tillbaka en del av hyran retroaktivt.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare