Uppskov vid försäljning och framtida delägande

Uppskov vid försäljning Hej Jag äger mitt hus 100% och har bott i huset i 17 år. För 6 år sedan blev jag sambo och nu ska vi sälja mitt hus för att köpa ett nytt och dyrare hus gemensamt. Vi kommer alltså äga hälften var. Vinsten jag gör på mitt gamla hus, kan jag få fullt uppskov på vinstskatten trots att vi framöver kommer äga hälften var? Eller måste jag fortsatt stå på 100% ägande för att få göra uppskovet? Eller alternativ 3, ska en del av vinsten in och i såna fall hur räknar jag ut den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer använda mig av Inkomstskattelagen (IL) för att besvara den.

Uppskov

För att få uppskov med beskattning av bostadsförsäljningen krävs att man har sålt en ursprungsbostad, har förvärvat eller tänker förvärva en ersättningsbostad, och har bosatt sig eller tänker bosätta sig i ersättningsbostaden (47:2 IL). En ursprungsbostad är en privatbostad som har varit ens permanenta hem i minst ett år innan försäljningen eller under minst tre år av de senaste fem åren (47:3 IL). Utifrån din beskrivning tolkar jag det som att ni bott tillsammans de senaste åren i bostaden du äger. Du uppfyller därmed förutsättningarna för uppskov.

Om du köper ny bostad med sambo

Om du säljer ditt hus och köper ett nytt hus tillsammans med din sambo, blir frågan om uppskov lite mer komplicerad eftersom ni nu delar ägandet. Det har även betydelse för när ni ersättningsbostaden från det då ni avyttrar ursprungsbostaden. Om du förvärvar en ersättningsbostad före utgången av det år då du avyttrar ursprungsbostaden och bosätter sig där senast den 2 maj året därefter gäller följande (47:7 IL):

1. Fullt uppskov:

Om den del av den nya bostaden som du äger är värd minst lika mycket som försäljningspriset på ditt gamla hus, kan du få fullt uppskov. Uppskovsbeloppet motsvarar kapitalvinsten.

2. Partiellt uppskov:

Om din del av den nya bostaden är lägre än försäljningspriset på den gamla, kan du enkelt beskrivet få uppskov motsvarande skillnaden mellan det du investerar i den nya bostaden och försäljningspriset på den gamla. Den reella formeln är följande: kapitalvinsten  ersättningen för ersättningsbostadenersättningen för ursprungsbostaden

Enligt 47:8 IL Om du inte förvärvar en ersättningsbostad före utgången av det år då du avyttrar ursprungsbostaden eller inte bosätter dig på en ersättningsbostad senast den 2 maj året därefter, motsvarar uppskovsbeloppet kapitalvinsten ökad med tidigare uppskovsbelopp.

Avslut

Då jag inte har några konkreta siffror att räkna på kan jag inte ge dig ett mera konkret svar, men jag hoppas du är nöjd med min förklaring. Mitt tips till dig är att du kontaktar Skatteverket eller använder deras e-tjänst för att räkna ut siffrorna själv. Du är såklart välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare