Utebliven lön

Hej!

Får en arbetsgivare behålla en anställds lön?

Inga sådana papper är skrivna. Min man började arbeta på ett nytt företag men fick sedan gå. När lönen skulle betalas ut fick han inga pengar och kontaktade chefen, som då svarade att jag tycker du har gjort ett dåligt arbete och tänker därför inte betala ut din lön. Men hade jag gjort det så hade du fått en bra lön.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Nej, en arbetsgivare får inte hålla inne med en lön som arbetstagaren har rätt till.
Detta är oberoende av hur arbetsgivaren anser att arbetstagaren har skött sig. Om arbetsgivaren anser att arbetstagaren misskött sig så finns det andra medel att ta till, såsom exempelvis uppsägning.

Det bör finnas ett skriftligt avtal mellan din man och arbetsgivaren angående anställningsvillkoren. I detta avtal ska lönen stå. Ett sådant avtal ska ha lämnats ut enligt 6c§ Lagen om anställningsskydd. Om det inte finns något skriftligt avtal så är även ett muntligt avtal mellan din man och arbetsgivaren giltigt och den lön de kommit överens om ska betalas ut.

Om Arbetsgivaren inte betalar ut den avtalade lönen gör denne sig skyldig till avtalsbrott. Det innebär att ni kan gå med ärendet till domstol och kräva ut lönen.

Om din man är med i ett fackförbund bör han vända sig till det för att ta ärendet vidare. Alternativt kan han vända sig till våra jurister som kan sätta in sig ytterligare i ärendet och bedöma hur ni bör gå vidare. På http://lawline.se/boka kan du läsa mer om det.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare