Utebliven lön utan konkurs

Jag har ett problem med min tidigare arbetsgivare. Jag sa skriftligt upp mig, och nästa dag när min arbetsgivare pratade med mig med otillåtna ord så gjorde jag en omedelbar uppsägning på grund av hans kränkande behandling. Den var också skriftlig och det var några dagar innan löning. Jag har fått lönebesked, men inga pengar på kontot. Jag har kontaktat arbetsgivaren via SMS och han skrev tillbaka att han vägrar betala ut min lön. Jag är inte med i något fack, utan betalar endast för a-kassa. Hur kan jag lösa det? Med kravbrev?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din f.d. arbetsgivare vägrar att betala ut din lön kan du kontakta Kronofogdemyndigheten för att ansöka om ett betalningsföreläggande. Du bör bifoga en kopia av ditt anställningsavtal och ditt lönebesked med ansökan. Det kostar 300 kronor att ansöka, men kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Du hittar blankett att skriva ut och mer information om hur förfarandet om betalningsföreläggande går till på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare