Utgör beskyllningar kring alkoholberoende mm. förtal?

Gäller sms som min sambo fått av sin vuxna dotter. Vi har blivit beskyllda att vara alkoholberoende, våra hjärnceller är borta, vi har bara "suparkompisar" samt att jag är en ond och elak person!

Påtala oxå att min sambo, som har en form av dyslexi som han har haft i alla år," att nu har väl alkoholen påverkat ditt skrivande"

Sitter och skratta åt detta.

Är det inte förtal eller kränkning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan inte röra sig om förtal då sms:et endast går till sambon. Förtal enligt (5 kap 1 § Brottsbalken) kräver att tredje part får reda på uppgiften. Den vuxna dottern måste därmed även sprida dessa uppgifter till andra personer.

Det är också tveksamt om beskyllningen är tillräckligt "allvarlig" för att utgöra förtal. I förarbeten uttrycks tydligt att det ska vara frågan om uppgifter av "allvarligare beskaffenhet". Det är förmodligen inte uppgifterna i din fråga. Stalltipset från undertecknad är att en domstol därmed inte skulle anse det röra sig om förtal.

Det skulle istället kunna vara en förolämpning enligt (5 kap 3 § Brottsbalken). Detta är dock en luddig paragraf som sällan används. De är tveksamt (men kanske möjligt) att de uppenbara skällsorden "ond" "elak" räcker för fällande dom. Att ni dock bara har "suparkompisar" räcker förmodligen inte för fällande dom och detsamma gäller antagandet kring att dyslexin skulle förvärrats av diverse konsumtion av alkohol.

Sammanfattningsvis=Dottern beter sig uppenbart mycket illa i din fråga vilket såklart är tråkigt för familjesämjan. Det är dock tveksamt om något brottsligt har skett (förmodligen inte) men om något brottsligt skett rör det sig om förolämpning (5 kap 3 § Brottsbalken).

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare