FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/11/2018

Utköp ur fastighet

Jag har ärvt en tiondedel av en stor fastighet som för övrigt ägs av mina syskon. De vill köpa ut mig. Hur ska jag räkna ut vad de ska betala mig? Vad behöver beaktas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den svenska lagen ställer inte upp några regler för vilket pris som övriga parter ska betala för att ta över din del av den samägda fastigheten. Det är upp till er att gemensamt komma överens om vad de övertagande parterna ska betala. Ett sätt att lösa detta är att anlita två skilda mäklare som värderar husets marknadsvärde och på så sätt räknar ut hur mycket din tiondel är värd. Men det är som sagt ni själva som kommer överens om priset.

Om ni däremot inte kommer överens går det att tvinga fram en försäljning på offentlig auktion (6 § lag om samäganderätt). Detta innebär att vem som helst kan försöka köpa fastigheten och priset för er som vill ta över bostaden kan stiga rejält om någon utomstående också vill förvärva fastigheten. Vid detta förfarande kommer även en god man utses som sköter försäljningen och denna goda man har även rätt till ersättning för sitt arbete. Om det skulle bli en offentlig auktion skulle era kostnader onödigt öka jämfört med om ni kommer överens tillsammans. Jag råder er därför att försöka komma överens med varandra om priset. Lämpligast är att ta reda på vad marknadsvärdet på fastigheten är och sedan räkna ut värdet på din tiondel.

Hur mycket det skulle kosta dina syskon att köpa ut dig kan jag tyvärr alltså inte svara på med en exakt summa. Det är upp till vad du och dina syskon kommer överens om.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie SödermanRådgivare